Byggahus.se

skorsten

1. T
    Medlem Nivå 5
    Har nu haft en braskamin med premodul skorsten i mitt nya hus i två år
    Igårkväll märkte jag att det rann vatten nerför kaminen.
    var uppe på andra våning som ej är inredd än och såg att det låg en lite hög med snö gämte skortenen plus lite vatten. det droppade även uppefrån och det såg ut som att det fanns vatten på insidan plåten i skortenen (yttermanteln)
    ska sägas är att igår slog det om till plusgrader för första gången på flera veckor.
    fattar inte vart snön har letat sig in!
    någon som har haft samma problem eller som vet vad det kan vara ?
    huset är ett älvsbyhus

2. chris47
    Medlem Nivå 8

Re: skorsten

Jag har samma typ av skorsten som du "premodul" ochså köpt för ca 2 år sen. Jag hade samma problem som du med att vatten rann in längs skorstenen när det regnade ute och kunde inte för mitt liv förstå vad det var. Detta var precis i början när jag inte hade slutfört hela monteringen. Problemet var att det la sig vatten på plåten under huven. Jag hade inte satt dit alla skruvar och det lilla skruvhålet sög ofattbart åt sig allt vatten som altså låg på plåten. Skruvarna är tätade med en liten gummibricka. Ta och kolla så gummit inte har gett med sig, eller leta efter andra misstänkta ställen där vatten kan sippra in. Sen är det också en gummikrans runt det rostfria röret som skulle kunna läcka efter några år. Detta borde isåfall kå att täta med pannkitt eller köp ny krans.

En väldigt svag konstruktion. Plåten borde vara konisk så inte vatten kan ansamlas på det viset.

LYCKA TILL.
    /CC

3. T
    Medlem Nivå 5

Re: skorsten

det var inte bara vatten som tagit sig in utan det låg en liten hög med snö på golvet