Bygger man kataloghus med underdimensionerade tak?

562 läst  3 svar

1. Spix
    Medlem Nivå 6
    Funderar på att bygga ett Eksjöhus - Kvadraten och kan väldigt lite om tak. Standard är skivor istället för råspont (som går att få som tillägg). Säljaren menade att det var lika bra som råspont så länge taket inte är vinklat (som på ett L-hus), men att man inte kunde gå överallt på taket p.g.a. detta, vilket jag tycket var lite konstigt eftersom min fars hus från 1977 också har skivor och där kan man knalla runt på taket utan problem. När jag tittade på en kvadraten såg jag att takpannorna var väldigt tunna jämfört med andra hus och mitt fars, varför?
    Är taket eller läkterna underdimensionerade. Byggar man så här av besparingsskäl eller har jag missuppfattat något? Finns det någon poäng med detta? Finns det någon vänlig själ som kan bringa lite klarhet i detta?

2. lbg
    Medlem Nivå 6

Re: Bygger man kataloghus med underdimensionerade

Jag kan inte mycket om byggteknik, men en sak vet jag; Götenehus har råspont, så det är tydligen olika mellan husleverantörerna.

Lycka till!
    :)

3. Spix
    Medlem Nivå 6

Ingen som har mer info om detta med tak som inte går att gå på överallt och tunna takpannor?

4. Andjon
    Medlem Nivå 4

Det var möjligen inte så att det var äkta lertegel som du såg? Dessa är ju bra mycket tunnare än betongtegelpannorna som ju är billigare. Båda typerna räknas som tungt tak vid dimensionering. Till skillnad från plåt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: