vindsetage, tillstånd av brf

4k läst  2 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi funderar på att köpa råvinden ovanför vår bostadsrätt av brf-föreningen i Sthlms innerstad. Idag änvänds ytan på cirka 80 kvm som allmän uppställningsplats - ett komplement till resp lägenhets vindsförråd.

Vi vill gärna ta del av andra medlemmars erfarenheter av att bygga vindsetage (bostadsrätt); tillstånd, kostnad etc.

Tidigare innehavare av lgh gjorde ett försök att köpa råvinden. De fick bygglov men projektet stöp på att två av föreningens 35 medlemmar motsatte sig idén. När vi nu, några år senare, ska göra ett nytt försök undrar vi om det verkligen krävs fullständig enighet i bostadsrättsföreningen, eller om det räcker med en majoritet av medlemmarna vid ev omröstning? Objektiva skäl kan knappast tala emot en exploatering. Föreningen får ju in ett välbehövligt kapitaltillskott och månadsavgiften höjs för alla medlemmars bästa. OBS att ytan inte kan användas för att bygga en ny separat lgh.

Mkt tacksam om någon kan svara på denna fråga.

Vi vill gärna även få info om vad som kan vara ett skäligt pris för råvind per kvm i Sthlm och vad man får räkna med för ungefärlig byggkostnad per kvm (ej vvs, el finns uppdragen på vinden). Tips på bra byggfirma tas även tacksamt emot.

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Re: vindsetage, tillstånd av brf

Ska ni bygga wc eller badrum så kolla
    att det inte blir nått problem om ni
    måste dra upp avlopps stammen.
    Om ni tex måste dra den igenom grannens
    lägenhet.

Mvh Putte

3. jarlh
    Medlem Nivå 8

Re: vindsetage, tillstånd av brf

Att sälja ut en del av vinden innebär en hel del byråkrati för föreningen. Nya andelstal osv... Men såvitt jag minns så borde det räcka med en majoritet av medlemmarna. (Dock finns det risk för att de som finner sig överköra drar det hela till tings så därför kanske styrelsen vill ha enighet...)

Vad det kostar att inreda en vind beror väldigt mycket på vad som behöver göras. Jag var med och inredde en vind för länge sedan. Det var en väldigt vind gammal vind, inte en vinkel var rät och allt lutade åt olika håll. Det tog oändligt med tid att justera för att alla snedheter.

Föreningen borde ta ut så mycket så att din totala kvadratmeterkostnad hamnar på motsvarande marknadsmässigt. Annars ger brf dig en ekonomisk fördel, vilket inte får ske enligt lagen. (Har jag för mig, som fd brf-revisor.)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: