Dimensionera takstolar..

4k läst  1 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Frågan har kanske varit uppe förut, men det är lite krångligt att söka när man är begränsad till 15 träffar.. Nåväl..

Jag sitter här med Takstolsboken och tänkte dimensionera takstolar..
    Dock kan jag endast justera spännvidden i programmet, lutningen är "låst".. Skall det vara så..??

Jag skall nämligen förlänga ett befintligt hus och vill helst ha samma höjd på både hammarband och nock då förstås :) Befintligt är 22 grader och programmet låter mig bara välja mellan 14 och 27 grader.

Kan man ta närmaste "flackare" dimensionering och använda samma värden till ett brantare tak.?? Det borde väl fungera - bortsett då från att det kanske blir föör kraftigt..?!

2. C
    Medlem Nivå 1

Re: Dimensionera takstolar..

Allt beror väl på vem som anvarar fölr bygget, kvalitetsansvarig besiktning osv och hur "noggran" du vill vara.  
    Jag satt i samma sits som du tidigare i somras att dom takstolar jag skulle ha inte gick att få till med takstolsboken.
    Pga detta kontaktade jag då Bjerking i Uppsala som är upphovsman till takstolsboken och dom gjorde en "custom" ritning till mej exakt efter mina önskemål, visst kostade det mellan 500-1000:- men då har men en korrekt ritning att hänvisa till om nån frågar.
    Och som du skriver att det kanske blir för kraftigt, det kan även behövas andra spikplåtar.
    ::)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: