M
Magnusx2: Jag är i startgroparna att börja inreda vår vind och har läst på om det mesta om hur jag ska göra och vikten av en välventilerad vind. Jag planerar att behålla takhöjden upp till nock när jag isolerar/inreder. Huset är från slutet av 1800-talet (ca 1890) och större delen av innertaket/vinden är troligen då ifrån. Det är av ganska tunna (ca 3 mm), smala träbräder (lodräta
0 svar · 15,1k läst
MathiasS
MathiasS: Det finns fasta trappor, väldigt branta, som passar i ett vanligt vindsluckehål vill jag minnas. Bauhaus har dessa tillochmed, åk tid och kolla!
1 svar · 5,5k läst
Ingenjören
Ingenjören: Jag har satt takskivor (TakEss) i två rum och har vanliga hålkälslister monterade dikt an mot taket. Listerna är naturligtvis endast spikade i väggen och efter ett år syns inga skador på folien av takets rörelse. Jag har inget minne av att några sådana problem nämndes i monteringsanvisningen och jag hade definitivt ingen tanke på att det kunde vara ett problem! /Ingenjören
1 svar · 4,1k läst
Y
YaBB: Hej jag undar om det är koppar eller zink med tanke på priset är det plåtisol så är det mycket högt pris hör av mig till mig så gör jag det för cirka 95.000kr plus moms
14 svar · 2,8k läst
P
Peter_K: Nja, nu var det ju mest väggarna/snedtaket jag tänkte på, kanske var lite otydlig. I taket blir det nog någon slags panel som ska vitmålas, eventuellt lägger jag den på takbjälkarna för att det skall kännas lite luftigare.
3 svar · 3,2k läst
M
Misse_o_Mojje: Jag menar plasten mellan innertaket och isoleringen, det gäller köket. Om jag fattat rätt är det för att hindra fuktig luft innifrån huset att tränga upp till vinden och då är det väl bra om det är helt tätt? /U
2 svar · 2,7k läst
G
Great: Jag gjorde det helt själv på mitt hus(lite hjälp ifrån kompisar :) Hade 24 meter tak, måttade ut 3 punkter, snörslog varje rad, sen bara att spika läkt. du har ju säkerligen nån beskrivning till pannorna exakt vilka mått man ska hålla sig inom. i mitt fall byggde 5 pannor 1.5 meter på bredden, snörslog varje 1.5 meter, sen vare bara att ösa på
4 svar · 4,0k läst
·
GoForIt
GoForIt: Jag står inför samma arbete med taket som du, ungefär. Jag vet inte hur mycket du har hittat redan, men jag hittade en hel del nyttigt på tillverkaren Benders hemsida, www.benders.se (Vi har inte bestämt oss för leverantör av takpannor än).
1 svar · 2,8k läst
L
lisaholm: Tack för tipsen, brudar! Men nu har jag redan beställt material som kommer på fredag, så jag får nog bygga med det jag har... Har tänkt att sala på takstolen med 45x45 så jag kan lägga isolering med dim. 145 i första lagret. Sen regla horisontalt med 45x95 och isolera. Sen lägger vi ångspärren på det. Sen reglar vi 45x45 vertikalt men med cc 300mm. I detta utrymme hamnar då
3 svar · 6,3k läst
GoForIt
GoForIt: Blev ju jättesnyggt! Bra jobbat!
26 svar · 37,4k läst
V
vicke: Det borde inte vara några problem. Jag har 3.70m till tak. Men jag tänkte väl främst på en ritning. Räcker det med att sätta två träbalkar som fäster i taket som man sedan skruvar fast gipsskivorna på?
1 svar · 1,5k läst
P
Per-Erik: Ang glaserat Tegel.. Tänk på att Snö åker av taket.. så ovanför ingångar & garage och sånt bör man sätta dit snö ras skydd.. själv gjorde jag inte det.. hade inte tanke på på att snön kunde åka av. Gjorde ju inte det med mina gammla smuliga betongpannor.... /åker nu mera med en bli med buckligt tak..
8 svar · 21,9k läst
P
Per-Erik: Skillanden mellan Betong pannor & Tegelpannor är igentligen detta: Pris: Betongpannor är ganska mycket billigare skiljer flera, flera tusen på ett tak. (å andra sidan kan det ju vara värt det efter som taket ligger där i minst 40 år) Vikt: Betong pannor Väger mer (lite jobbigare att lägga med andra ord, dock 1 gång på 40 år) Kvalite: Tegel pannor har en hållbarhet på typ 100
6 svar · 11,3k läst
L
LUDDET: Kraftig prisskillnad mellan olika bygghandelsföretag. 39:95 / kvm med 10 års UV-garanti (fabrikat ej angivet) kontra 89:-- / kvm med 10 års garanti fabrikat Esslon opalvit trapetsplatta. Man brukar få det man betalar för. Gäller väl här också. Någon som testat eller känner till skillnaden? Blir glad för tips!
0 svar · 6,9k läst
S
spikmas: Poängen med takgips med fasade kanter är att fasningarna, som kan förskjutas, gör ett mönster i taket. Om man vill ha ett helt slätt tak kan man sätta upp vanlig vägggips (som för övrigt kostar hälften så mycket) med hjälp av en skivlyft.
2 svar · 3,3k läst
Q
quilding: http://www.dalademokraten.com/ArticlePages/200604/12/20060412071548_DD/20060412071548_DD.dbp.asp
0 svar · 1,5k läst
G
TN-Funkis: Du har visst flera "knak-källor". Fönster som knakar när solen gassar på. Plåt som låter vid hård blåst. Sen har du också nattliga knak som inte kan sättas i samband med plåt och fönster. Eftersom alla hus har nattsänkning på radiator-temperaturen, misstänker jag att något vattenrör ligger emot någonstans, vilket är anmärkningsvärt då lägenheten i princip är nybyggd, kan
5 svar · 16,3k läst
pappskallen
pappskallen: Kan lugna er bägge med att det går alldeles utmärkt!
2 svar · 3,6k läst
T
tuffeuffe: Du kan dra på vanlig ofärgad träolja. Mörknar en aning men det ser inte brunbetsat ut. Uffe
2 svar · 3,8k läst
B
Bialit: Jag gjorde min luftspalt uppifrån, innan jag spikade råsponten. verkar mycket lättare än att göra det underifrån. då näster man ju bara masoniten i i takstolarn så slår man en tvåtumsregel längs med varje takstol, så får man en perfekt luftspalt på 45mm. =)
15 svar · 29,2k läst
H
hempularen: När vi la om taket för några år sedan så kostade det 7000 kr extra för att vi valde enkupigt lertegel istället för betong. Det var på ca 100 kvm takyta. Den kostnaden tycker jag inte att det är så mycket att orda om. Om man tittar på betongtak som legat några år så tycker jag att de ser för j...a ut. Tegel åldras med charm.
8 svar · 16,0k läst
chris47
chris47: Nu vet jag inte hur det ser ut i övrigt  på in och utsida, men... :o Det är inte meningen att det ska kunna komma in något vatten på masoniten, gör det det har du stora problem med taket, även om vatten skulle rinna undan rätt efter det. Du skulle istället för att såga spalten kunna böja ner masoniten i en båge och nästa den mot en list som du spikar på regeln längst ner till
4 svar · 5,8k läst
T
tuffeuffe: Det finns en hel del inlägg i denna tråd om att öppna upp till nock. Prova att söka så hittar du både bilder och länkar. Jag är precis färdig med samma projekt. Uffe
1 svar · 10,8k läst
N
norrlandshus_sthlm: kolla först att det inte är takstolarna som har ruttnat sönder. riv av pappen om du är osäker, röta är inte att leka med. 1. riv bort rännor, krokar, fotplåtar 2. spänn ett snöre i takfoten från gavel till gavel. 3. kolla hur mycket taket sjunkit på olika ställen 4. riv av nedre brädorna intill vägglivet och sala på uppepå stolarna tills linjen i språnget är rakt. 5. spika dit
0 svar · 14,7k läst
N
norrlandshus_sthlm: pannorna skall spikas i nock, i språnget, vid vindskivorna, och gärna runt genomföringarna. därför är det ändå viktigare med läktavstånden med enkupiga pannor :o
10 svar · 8,1k läst
·
S
spikmas: Klart du kan göra jobbet själv. Ett pulpettak med 25 graders lutning är förhållandevis bekvämt att jobba på. Räkna med att projektet väl kan ta hela semestern i anspråk om du är nybörjare. Ta in offerter på tegel från flera olika leverantörer. Äkta lertegel kostar mera men åldras vackrare. Använd papp av YAP-kvalitet med klisterkant. Spika enl. rekommendationerna - överväg att
2 svar · 2,6k läst
K
Kana: Hej Kave, vi tillträdde vårt hus i fredags, också ett lite äldre hus som nog senast fick ny inredning på 70-talet. Vi började genast riva ner träullsplattorna som av någon outgrundlig anledning satts upp som tak i vardagsrummet och är i full gång med att sätta gips i taket eftersom vi inte tycker att träpanel passar vår stil riktigt. Ett elände kan man väl säga att det är med
5 svar · 5,7k läst
B
bubbert: Vad är själva andemeningen med semester.... ;)
9 svar · 11,3k läst
K
kimtommy: En bild till
3 svar · 2,6k läst
·
V
vitabergspredikan: Låt den vara om du inte är väldigt sysslolös, teoretiskt sett lär ju den hjälpa till att bibehålla den lilla värme du nu har i murverket och därigenom främja ventilationen, men frågan är om den gör varken av eller till.
1 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.