P
pleximaster: Vi har börringe tegelpannor, när vi la om taket så sa alla att man skulle räkna med 20-30% som inte skulle kunna läggas tillbaka. Så vi köpte 1500 extrapannor av begagnade Börringe pannor. Det hela slutade med att endast 3-4% behövdes ersättas efter tvätt så nu har jag massor med extra pannor. mvh plexi
4 svar · 8,4k läst
A
AndersG: Jo, är det fel hus/miljö så kommer det att sedum t ut...
6 svar · 1,9k läst
bebben
bebben: Det finns ju en möjlighet att använda gips-plugg , under förutsättning att pluggen och gipsskivan håller för lampans tyngd. http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=gds&avdelning=&instruktionid=373&kat=105 http://www.did.se/ccbygg/default.asp?t=1&meny=artiklar&kat=95&article=379&avdelning=7
3 svar · 2,6k läst
MathiasS
MathiasS: ...fast farmarskruven är mycket störren än den man använder för att fästa fönsterbleck och dessa plåtar.
7 svar · 9,6k läst
K
kabeldr: aktiv (mekaniskventilation är det viktigaste i allahus) har du tvättat bort möglet med tex boracol,har du ej plast i tak och våtrum behövs en kraftig ventilation snackade med farsan 45års erfarenhet i ventbranchen
3 svar · 3,6k läst
K
kabeldr: kör med ytpapp håller jätte bra ;D
1 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: Jag har gjort en liknande operation. Hålet i mittenväggen är cirka 5,5 meter och limträbalken är ca 6meter. Limträbalksleverantören tyckte jag skulle ha en balk som är 400mm hög och 115mm bred (och 6000mm lång). Antagligen extremt överdimentionerat men stabilt är det iaf. Denna är sedan förankrad i varje underarm med vinkeljärn, två i varje underarm, och i ändarna vilar den på
1 svar · 5,4k läst
·
pinebar
pinebar: Hej! Jag är ingen expert på detta men min gissning är att det är inga problem att ha öppet så länge du vill utan att det blir skador. Det som är problem blir väl att du i vinter kommer att elda rejält för kråkorna om du inte har hunnit isolera då. Vi är i samma läge och ska bygga om vårt tak på samma sätt. Men vi hoppas att ha fått dit isoleringen innan det blir kallt i höst.
1 svar · 4,1k läst
J
jessica: Jag skulle aldrig våga hoppa över luckan. Glöm inte ventiler i gavlarna också, om ni inte redan har det ..
3 svar · 1,3k läst
H
hokanp: Hej Ska mura om min skorsten och måste göra en ställning. Skorstenen är på takets ena sida c:a 2 meter från nock. Taklutning 30 grader. Hur bygger man lämpligast en ställning att arbeta på?
0 svar · 2,3k läst
S
skogstomten: Bor i Södertälje och har cc 120cm mellan krokarna och varje vår får jag rikta upp stuprännorna för att dom vikit ner sig av snötyngden så cc60 eller något liknande är definitivt att rekomendera.
2 svar · 12,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Har ju byggt ett eget hus... ::)
4 svar · 97,8k läst
M
Mats: Enligt ögonmåttet så sitter taklisten i detta rum med ca 20 cm mellan dyckerten
1 svar · 8,7k läst
K
kabeldr: ska bygga till en vinkel på huset någon som har en beskrivning hur det nya taket möter det gamla 8-)
0 svar · 3,3k läst
L
LyckeKonsult: Det står "Zanda" ett stort märke tidigare. Lafarge har hand om dem idag...:
4 svar · 5,4k läst
pappskallen
pappskallen: Med dom stora prisskillnaderna mellan materialen så är pappen i högsta grad välmotiverad, det är ganska ovanligt att man bandtäcker ett garagetak/carport överhuvudtaget i dag. takpapp av hög kvalitet håller drygt fyrtio år och är helt underhållsfri.
3 svar · 1,4k läst
F
falkeye: en sån här menar jag
1 svar · 8,6k läst
·
K
Kaffekokare: Tack för alla bra svar!
10 svar · 14,1k läst
K
T
tartan: Nu vet jag inte var i landet du bor, men här i dalarna ligger priset ungefär så här: Färdigt arbete med plåt av tegelprofil= 350-420:-/m2. Skillnaden ligger i plåtkvaliteten. Det finns plåt där färgskiktet är 27 my och det finns plåt där färgskiktet är 200 my. En viss kvalitetsskillnad. Åk ut och titta på olika pålttak som har legat i 8-10 år. Hur är det med
4 svar · 4,4k läst
N
norrlandshus_sthlm: röret är en brunnsutkastare eller skjutbar nederdel och ska sitta utanpå stupröret och ansluta mot markavloppet med en lövsil av plast likt den som föregående i forumet visat redan. sätt dit lövsilen, kapa av stupröret 10 cm ovanför kanten på lövsilen, trä på brunnsutkastaren på stupröret, skjut ner brunnsutkastaren i lövsilen
2 svar · 2,2k läst
N
norrlandshus_sthlm: huven är utförd på rätt sätt... såvida rörgenomförningen genom taket är korrekt tätad och bakstycket är uppdraget till ovanpå läkten närmast över huven. det är rörgenomförningen under pannorna som skall vara tätad... Gummimuff med slangklämma? understos? fasoneringen i framkant på tegelplattan är mest till för att fåglar och löv och annat inte skall komma in under pannorna
3 svar · 5,1k läst
·
Robert_Maria
Robert_Maria: Gamla beslag säger du? Varför inte sätta upp pärlspont i taket och måla vitt? Då får ni ett tak som när jag ser det framför mig kan passa väldigt bra till krämfärgade luckor, ek och knoppar i gammal stil.
1 svar · 1,9k läst
H
Henriettae: Och här är när vi dragit ned alla plattor.
2 svar · 1,8k läst
·
M
Magnusx2: Tack för ditt svar! Den bifogade frågan/svaret var inte ställt av mig, trodde bara att det kunde passa in på min konstruktion. Jag har dessutom plåttak och ej betongpannor (borde väl minska belastningen på taket ganska mycket?) Vad jag kan se så är hanbanden utbytta på ganska många ställen till "modernt virke" Min tanke är att fästa 45x45 mm reglar i varje stödben och däremellan
1 svar · 1,4k läst
N
norrlandshus_sthlm: kanske en sån här ::)http://www.formas.se/formas_shop/ItemView____1773.aspx?epslanguage=SV
1 svar · 1,5k läst
Faidros
Faidros: Råspontluckor är ett vanligare namn. Finns nog på din lokala byggvaruhandel. http://www.google.se/search?hl=sv&q=r%C3%A5spontluckor&meta=
3 svar · 5,1k läst
H
hempularen: Hos oss hade vi papp som enl. besiktningamannen höll tätt genom att suga upp vatten istället för att stöta bort. Som ett läskpapper. Jag kunde också själv konstatera att den papp som var synlig, precis vid takkanten under sista pannan var snarare vit än svart. Dvs det enda som fanns kvar av den där där solen kom åt var fibrerna i den. All tjära var borta. Vårt tak höll tätt i ca 2
7 svar · 5,5k läst
B
Blommis: I Skåne brukar man kunna se gula takpannor och en del har blandat rött o gult. Vet inte var man köper såna men de är fina tycker jag :)
2 svar · 2,4k läst
Faidros
Faidros: [citat] Det fungerar lika bra ihop med ditt plåttak.
1 svar · 6,8k läst
M
motleycrue: Är det ingen som har byggt takkupa som har lite info att dela med sig, eller några gör så här länkar som man kan titta på :-?
2 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.