Klarar taksponten vintern?

1k läst  4 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Håller på att bygga ut mitt 1/2 plans hus och nu ligger sponten spikad och klar på taket till utbyggnaden.  
    Tanken har hela tiden varit att lägga om hela taket inkl det på det bef huset när väl utbygnaden vart klar, men tiden rinner iväg och hösten är pågång.
    Skulle vilja göra mycket annat på utbygnaden och lägga om helat taket nästa vår istället, men klarar sej den nylaggda sponten över vintern om den är täckt med presenningar eller kommer den mögla / bli dåligt pga kondens och liknande.

Tackas för råd och tips.

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: Klarar taksponten vintern?

Tror inte att du får det helt tätt med pressar....

Varför inte rulla/spika riktig takpapp + läkta ordentligt - då klarar sig taket över vintern :)

3. C
    Medlem Nivå 1

Jag hade tanke på det att bara pappa det nya taket men då skulle jag få en general skarv på alla pappvåder in ca 0,5-1m på det gamla taket då jag helst inte vill lägga om det i år. Och vet heller inte om det är lämpligt att samla alla skarver från nock till takfot på samma ställe.  
    Alternativt gör jag som ovan att pappa det nya taket och göra en skarv in på gamla taket under dess tegeltak, för att sedan nästa vår när hela taket ska läggas om lägger ny papp i helvåder över både den gamla delen och den nya där redan "vinter" pappen ligger.
    Visst kostar detta ca 10 rullar papp extra i år för att "vinterpappa" men man bygger bara tak så sällan så det kanske kan motiveras för att klara taket över vintern ?!

4. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Ja, det låter sunt!
    Se bara till att även läkta och ev. spika upp provisoriska vindskivor så att inte nordanvinden får tag i pappen :surprised:

5. P
    Medlem Nivå 5

Då måste det vara riktiga presseningar, absolut inga lättviktare...

Röstar för att pappa taket. Med presseningar kommer du inte att sova gott. Å sätt klistrad papp om det ska ligga över vintern. Mindre risk att vinden river i den så att spikarna gnager hål.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: