Luftspalt till gaveventiler eller luftad tacknock?

10k läst  8 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jag håller på att inreda vinden på vår villa, men jag har lite funderingar kring hur jag ska göra med luftspalten i taket. Jag tänkte göra ca 5 cm luftspalt med läkt och sen masonitskivor.
    Min fundering är om man ska låta de skivorna fortsätta ända upp till taknocken eller om de ska sluta längre ned och man sedan lägger en plan horisontell skiva längst upp.
    Jag har bifogat en bild på hur det ser ut.
    Borde man låta det lilla hålet mellan takbjälkar och hanbjälke vara öppet så att det kan blåsa rakt igenom där och ut till ventilerna som sitter i båda gavlarna? Nackdelen är att jag då måste sänka takhöjden för att få tillräckligt med isolering.
    På byggritningarna till huset står det att det ska vara en ventilerad tacknock och det ser ut att vara nån plast med små hål i längst upp. Räcker det för att få tillräcklig luftning?

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Re: Luftspalt till gaveventiler eller luftad tackn

Har Du ventilerad nock så borde Du
    kunna sätta en horisontell skiva längst upp.
    Hur stort avstånd är det från hanbjälken upp till nock?
    Ser ju ut att rymma bra med isolering.
    Om man behöver mer ventilation kan man
    montera mögelstopper på taket.
    Då sätter man en mellan varje takstol.

Mvh Putte

3. A
    Medlem Nivå 1

Frågan är hur man vet hur mycket ventilation som behövs. Jag vet ju inte om man vågar lita på att det verkligen kommer ut något genom den luftade nocken. Det där med "mögelstoppers" verkar ju vara en bra idé och hyfsat enkelt. Det verkar vara fler som rekommenderar sådana. Läste dock nån "expert" på Vi i villas webbsida som skrev att de gav alldeles för mycket ventilation (http://www.viivilla.se/expert.asp?categoryid=12&articleid=10975). Det låter lite tvärs emot vad alla andra skriver, men man blir ju villrådig.

4. Martin_L
    Medlem Nivå 2

Hallå!
    Jag är i samma situation som du men jag har armerad plast till undertak. Hade också tänkt isolera till nock. Kan inte ventilera vid nock. Jag har också funderat på det med mögelstopper. Undrar om det räcker med en stopper mellan varje takstol. Luftspalten mellan takstolarna delas av 2 st. lister som håller distansen till undertaket för att inte masoniten ska svikta vilket medför att det blir ju 3 stycken olika luftchakt upp till nock, alla måste luftas. Man skulle ju kanske kunna kapa dessa strax innan nock så man öppnar upp flödet och sätter 2 st. stopper där. Någon som vet hur mycket mögelstopparna luftar (utan knock och gavelventilation)?.

M

5. N
    Medlem Nivå 9

Jag har för en tid sedan avslutat mitt luftspaltsmontage på vårt hus.

Innan jag påbörjade jobbet så pratade jag med ett antal snickare och byggnadsingenjörer om just luftningen.
    Jag antar att du har luftöppning även nere vid takfoten, i och med detta ska du få ett tillräckligt drag från takfoten upp till din luftade nock var vad kontentan blev.

Om du är intresserad att se hur jag själv har löst det på vårt hus kan du titta i nedan tråd:
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31427

6. Martin_L
    Medlem Nivå 2

Jo luftöpningen börjar ju vid takfoten, men nocken är ju inte ventilerad så vad göra.
    Är din nock luftad?, ser inte så ut på bilden. (Fina bilder förresten!)

M

7. Martin_L
    Medlem Nivå 2

Jo förresten NicklasR, jag såg på bilderna att du har samma problem som jag!. Hur mycket grejer som helst på vinden. En fråga som jag har ställt mig är vad all denna bråte ska ta vägen när jag inrett övervåningen? he, he. Det blir väl tippen antar jag.

8. N
    Medlem Nivå 9

Jo min nock är luftad/ventilerad och i och med att ”amatörsnickaren” skriver att hans nock ska vara luftad enligt ritningen bör ju detta var en fullvärdig ventilation.
    Dock så bör man kolla så att man verkligen har ventilation så att man inte måste sätta in mögelstopper.

Har man inte ventilerad nock så har jag för mig att man måste sätta i minst 2st mögelstopper per fack men det kan man säkert få mer information om från leverantören av mögelstoppers.

Jag tycker inte att det är realistiskt att tro att det räcker med bara takfotsventilation men det är min uppfattning.

Angående alla sakerna som idag finns på vinden så har vi lyckats att sälja en del saker samt som du är inne på så har det blivit ett antal turer till tippen.
    En del saker har vi tänkt och stoppa ut i kattvindarna och en del saker får ut i förråd m.m., hoppas vi i alla fall ;)

9. Martin_L
    Medlem Nivå 2

Tack för ditt svar Niclas.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: