36 617 läst ·
18 svar
37k läst
18 svar
Korrugerad plåttak direkt på underlagspapp och spont fungerar det?
Ja nu är jag inte på något vis någon expert...
Men exakt som saturnus beskriver här är min åsikt med.
Jag hade glömt bort tills nu att anledningen till att det är dåligt att skruva på topparna är att det vibrerar upp både hålet, och skruven och till sist har packningen dålig anliggning. (Ja det har jag alltså hört sägas).
edit:
Jag kollade just dina takbilder, det där ser inte ut som 15° lutning, är det inte mycket mindre.
Är du medveten om att det är inte så många plåttak som är godkända för läggning med lutning mindre än 14° ? Men några plåttak, förutom bandtäckt då, finns det.
Men exakt som saturnus beskriver här är min åsikt med.
Jag hade glömt bort tills nu att anledningen till att det är dåligt att skruva på topparna är att det vibrerar upp både hålet, och skruven och till sist har packningen dålig anliggning. (Ja det har jag alltså hört sägas).
Rudi, vad är ett "kondensupptagande skikt" för något då?saturnus skrev:Nu börjar man få ta sig för pannan........Att man inte vet, är ju inget fel i sig, men att lämna ut felaktig information till lekmän, kan få följder, som blir både kostsamma och onödiga.
Sätter man spiket eller skruven i topparna på plåten, så vibbrerar snart plåten upp hålet, och plåten flyger sin väg. I dalen skall spiket eller skruven sitta, gummi/neoprembrickan håller i 50 år, och det gör plåten med, om den är monterad rätt. Nu är det inte 1 plåt, taket består av, utan bitar på ca 105cm bredd, därför är rörelsen i plåten minimal.
Regla upp taket.
edit:
Jag kollade just dina takbilder, det där ser inte ut som 15° lutning, är det inte mycket mindre.
Är du medveten om att det är inte så många plåttak som är godkända för läggning med lutning mindre än 14° ? Men några plåttak, förutom bandtäckt då, finns det.
Alltid lätt att vara efterklok. Men bilderna visar en rad misstag, hängrännan skulle gå längre in på det pappade taket, och så skulle där vara en plåtskoning på väggen och ut en bit på papptaket. Helt klart att regnvattnet med åren skadat väggen under, då vattnet blåser på där. Vad gäller skruvarna i topparna av plåten, så var det så man skruvade på 60-talet.
Rudi, om Du vill höja värdet på huset, så lägg på Icopals Decra plåt.
Rudi, om Du vill höja värdet på huset, så lägg på Icopals Decra plåt.
Hej Rudi!
Välkommen in igen! Bandtäckt plåt har jag aldrig hört talas om. Är det någon typ av omlottläggning? Man har alltså inga hål i det allra yttersta skiktet? I så fall : Toppen!.
Kommer aldrig, som jag nämnt tidigare, att acceptera ett ytterskikt som man gör hål i och skapar problem att täta igen. Det är väl ingen teknik för 2008? Garanterat kommer den idiotiska metoden att försvinna.
I urminnes tider har man använt omlottläggning. T.o.m. vasstak läggs med den tekniken. Borr hål i taket. Knasigt!!
Välkommen in igen! Bandtäckt plåt har jag aldrig hört talas om. Är det någon typ av omlottläggning? Man har alltså inga hål i det allra yttersta skiktet? I så fall : Toppen!.
Kommer aldrig, som jag nämnt tidigare, att acceptera ett ytterskikt som man gör hål i och skapar problem att täta igen. Det är väl ingen teknik för 2008? Garanterat kommer den idiotiska metoden att försvinna.
I urminnes tider har man använt omlottläggning. T.o.m. vasstak läggs med den tekniken. Borr hål i taket. Knasigt!!
http://www.teokonsult.se/plat/plfackor.htmLUDDET skrev:
Kolla ordet bandtäckning.
Kolla även dubbelfalsat resp enkelfalsat. Avgör hur tätt det blir och vilken minsta taklutning som är säker (tror jag)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden