Tak & Vind
Spoon195: Skickade ut 8 offertförfrågningar till företag runt om i landet och det klart bästa priset fick jag från Nässjö takstolsfabrik. 1050KR/takstol ink. moms och frakt. spännvidd 750 + underram ut 40cm total 830 cm bredd. takvinkel 27grader. Leverans tid 1,5 vecka!!! De enda som nästan kunde matcha de priset var Siggesta Träindustri. skillde ca 150kr/stol Hoppas någon annan vilsen
ByggPutte: Vi brukar ställa den nedersta bärläkten på högkant. Mvh Putte
Aqvilin: Men när man sätter upp reglarna så skall man ju rikta taket. Hur gör man det enklast :confused:
douglas72: Var uppe och mätte lite för isolerandet framöver. Några frågeställningar ; Har tidigare haft takfotsventilation (inga ventiler i gavel eller nock), självdragsventilation, i kombination med ca 10cm isolering och vindpapp. Vinden ser hyggligt ut, lite "påväxt" på ytan men annars bra brädor. Nu har jag frånluftsvärmepump och har tänkt isolera till tot ca 40-45cm. Problemet är att
douglas72: inget jag missat att förbereda för?
andersmc: [citat] Det var inte spydigt utan det är bara en hänvisning till de regler som gäller för forumet. Ta och läs på http://forum.byggahus.se/regler/74868-diskussionsregler.html om du inte gjort det tidigare. Där står det klart och tydligt: "Posta inte samma fråga under flera rubriker." Dessa regler förbinder du dig att följa när du registrera dig.
Dr.SiC: Det var ju nästan på pricken samma som vi har :) Menar du att lyfta 57m2 skulle kostat 2/3 jmf mot hela? isådana fall är ju priset direkt relaterat till antalet kvadrat. Jag trodde nog kvadratpriset sjunker när ytan ökar. Men ni resonerade så att är man ändå igång kan man lika gärna lyfta rubbet, eller? vi skulle gärna komma undan så billigt som möjligt, visst det skulle väl vara
duck&cover: Det var planen faktiskt. Tackar för bollningen. Att sätta armeringstejp över hålen borde hjälpa lite också hoppas jag.
Matsen: För att sprida lite klarhet så ringde jag till Contura och frågade, Textiltätningen är själv tillräckligt tät för att klara sig, men eftersom jag ändå frågade så tyckte han att jag kunde lägga lite pankitt på den delen med. Så ni har rätt båda två =)
M.C.: Diffusions-spärr finns och borde vara intakt. Relativa luftfuktigheten inomhus är just nu knappa 30%. Tittade lite på konstruktionsritningen och såg att det inte finns någon vindpapp med på denna. Men jag menar, någonstans så måste ju den värme som trots allt tränger upp igenom isoleringen, möta kalluften och detta sker antagligen just nu under vindpappen. / M.C.
Wester: Gjorde själv som Plåtis skriver (var iförsig redan så innan) när jag bytte hängrännor etc på huset i sommras. Alltså använde rörsvep för murade hus. Inte för att jag isolerat källarväggen utanför att det går en fet dropplist runt kåken. Funkar kanon att hammra in dessa. Förborra innan bara så det inte spricket. Har iförsig liggande plan innanför fasaden så det sitter
Ingper: Jag har för mig att det är OK att ha genomgående elledningar i rör ner till armaturer om ledningarna/genomgången tätas kring och i rören med lämplig massa. Men finns det inte brandklassade takdosor/kopplingsdosor ? Kommer att behöva ha en i taket, om inte eldragningen skall bli för besvärlig. Alternativt får jag göra en lucka i vindsgolvet och lägga dosan åtkomlig från den sidan.
Maaa: Hej, jag satte 120 bred råspont med sågade sidan utåt, kvistlackade 2 ggr. och grundade och målade med vit oljefärg. Jag tyckte det blev bra. Skulle man vara riktigt petig skulle man nog måla lite i sponten innan uppsättning.
Ajson: Tack för ditt svar. Köpte idag en burk på Jula som hette Fillcoat Fiber (Mathys) med grå färg..kanske var den burken du köpte.? Enl tillverkare/importör: En unik tätningsmassa med armerande fibrer till alla slags lagningar och tätningar utomhus,fäster lika bra på fuktiga och kalla ytor. Fäster på de flesta underlag tex takpapp asfalt plåt alu glas betong PVC. Ska med spänning prova
robbanblomberg: Har fått mögel på vinden. Började med lite prickar av svartmögel, har nu även börjat bli ett lager av fint "luddigt" påväxt på råsponten i taket. Har hittat orsaken (felaktig avluftning från avloppet som lett till kondens & fukt) som jag håller på att åtgärda. Tänkte nu försöka behandla de angripna delarna av taket med Japes mögelfri. Ska man borsta/torka bort den luddiga
lastkaj: Jag förstår inte riktigt hur du menar "Detta genom att helt enkelt skjuta ner skivor mellan glasullen och masoniten". - En takfotsventilation måste vara öppen vid takfoten och helst vid nocken - det blir den inte om du bara trycker dit en skiva. - Två ångspärrar är det absolut sämsta du kan ha - du tvingar fukten att stanna kvar, fast du vill tvinga bort den.
klaskarlsson: En plåtslagare har förvisso (förhoppningvis) mycket mer erfarnhet, men denne plåtslagare var ju bara en vanlig person från början också :) Men att montera hängrännor och stuprör bör vilken normalhändig person som helst kunna utan några större problem. Har man byggt sitt hus själv så lär det inte stupa (haha ordvits ;)) på det iaf Att falsa plåt runt takfönster etc - skulle jag
Micke_Sthlm: Skulle gärna räknat på det själv om jag visste hur. Tyvärr är det inget vi får lära oss utan vi får bara en uppgift att lösa. Vet att det låter lite knepigt men själva uppgiften syftar egentligen mest till att göra en kalkyl, själva huskonstruktionen kommer lite i andra hand. Dock ska man försöka göra den så exakt man kan. Hur som helst så löste det sig med programmet du
christiancarlsson: Hej! Har köpt Benders ränndalstätning nu, för att fixa till ränndalen så inte snön kan komma in den vägen som den gjorde förra året :( Min fråga/frågor är: Hurska den sitta ska man "knyckla" in den fint under pannorna mot plåten eller ska den liggadirekt emot pannorna bara, fast hur gör man då på de lägre delarna av pannorna alltså själva "vågen" på pannorna, där lär ju
Sailor: Ett litet tillägg: Hur fuktig råsponten är svår att uppskatta med handen. Mitt tips är att införskappa en fuktkvotsmätare på claes ohlsson och mäta. under 18% då e det bara att köra!
LeffeLufs: Jag har jobbat med plåt i 13 år och det där var INTE vackert..... Han ska fan göra om jobbet, du ska vara HELT nöjd med arbetet INNAN du betalar honom... Synd att såna klatter får göra jobb :S
lordi: Jag har använt justerbara rännkrokar. Man ställer in vinkeln smidigt innan man smäcker dit dem
klaskarlsson: [citat] Nej du kan ju ta bort spånen förstås... /K
klaskarlsson: Tack för svaret ! Jag försökte med värmepistol när jag lade första halva för nockplattorna - det hände i princip inget alls, lite kladdigare kanske dom blev, så jag antar att det är högre eller mer långvarig värme som behövs för att klistret skall "aktiveras"... Jag funderade också på det där med höststormen med stort S. Beslöt mig dock ändå för att det är bättre med
klaskarlsson: Behöver du det ? För att hålla upp ett innertak eller träpanel behövs bara vanlig dyckert spikat med ca 60-120 cm mellanrun på varje panelbräda om du fäster det i träreglar. Det är ju ingen direkt belastning utom egenvikt och ev ngn lättare mobil eller lampa i panelen och dyckert sitter bra. Testa att dra fast en panelbit med 4-5 dyckert i en regel - du får ta i ganska bra om du inte
hempularen: Tjaa.. Vi håller på med ett liknande projekt på en del av huset, 40 kvm. Resten är redan i 2 plan. Vi har inte hittat någon med rimliga priser ännu. Har fått priser på 15 000 - 25 000 per kvm, då har vi bara frågat om "halvfabrikat" dvs inga inre arbeten, ingen el eller vvs. I vårt fall så försöker jag hitta någon som kan komma ner i 12 000 -13 000 per kvm, som jag tror är rätt i
Familjen_Bygg: Har fått mycket råspont över i dimensionen 22 x 95 mm. Kan man sätta råspont istället för glespanel på innertaket? Glespanelen enligt några hustillverkare (Värsåsvillan, Västkustvillan och Boro) sitter med 28 x 70 mm cc 400. Om jag istället sätter något klenare råspont (22 mm) antingen i varandra eller med t ex cc 200, skulle det gå lika bra? Det enda som glespanelen skall göra