Ja då står man där och ska plasta kring murstocken. Hur gör man då?
Vad jag vet får inget brånnbart ligga kloss an murstocken. Och plast brinner oftast mycket bra. Vad ska man använda för "krage" kring murstocken för att undvika att fuktig luft tränger upp på vinden?

detta skulle jag vilja veta också.

Brandisolering med plåt som regnskyddborde väl funka?.. Vad "man" i sin tur lägger är också intressant..:)

ltz skrev:
Brandisolering med plåt som regnskyddborde väl funka?.. Vad "man" i sin tur lägger är också intressant..:)
hm... regnskydd mellan rum och vind?

Kolla med sotaren. Han måste ju ha sett massor med konstruktioner. Han kan säkert tips om bra grejer.

Fibercementskiva kanske? leder inte värme så som plåt gör. Borde gå att lima fast plasten på den skivan.

Orcus skrev:
hm... regnskydd mellan rum och vind?
Ah.. jag tänkte den övre takgenomföringen.. borde isoleras där också..

Men brandisoleringen vidhåller jag.. borde fungera i alla tak/golv genomföringar

Mitt hus byggt 1935 har spån blandat med sand närmast murstocken, tätt är det då murbruket överlappar råsponten. Över det har jag lagt vanlig mineralull som en sarg runt för att separera murstocken mot ekofibern som fyller vinden i övrigt. Murstocken blir knappast så varm att den antänder material som ligger emot den, i alla fall inte i princip obrännbar vanlig mineralull (högsta användningsområde ca 200 grader)....
Ta tex murstocken inuti huset, många tapetserar rakt över den, har sotaren något att säga om det???

Nja.. Sotaren gillar i allfall inte att man har reglar direkt mot skorstenen. Utan det ska vara minst 5 cm (tror jag det är) runt skorstenen där inget brännbart får ligga. Så sa i allafall min sotare. Men enligt honom så är det många hus som ni tex där det ligger betydligt tätare. Dock så finns det kravet med (5cm runt om) för nya hus.

Men det kanske inte är brand risken man tänker på då?
eller är det kanske så att om skorstenen blir otät så kan det ju bli ruggit varmt i otätheten kan jag tänka mig..

Eller så är man konsekvent, finns ju plåtskorstenar också. Där bör det väll inte ligga något brännbart i mot skorstenen.

Sen verkar ju sotare's regler skilja sig från område till område.. Så vem vet hur det är egentligen?

våran sotare har inte sagt något om några reglar mot skorstensmuren men däremot fick vi inte ha sågspånet kvar mot muren uppe på vinden, där måste vi lägga dit minst 10cm mineralull för att få fortsätta elda i vedspisen.

Det jag främst tänker på är hur man lämpligen fäster/monterar diffusionsspärr enligt byggnorm. Ska det till en manshett av minerit eller hur gör man?

Har ungefär samma problem: att fästa diffspärren på skorstenen på ett bra sätt (har iofs en Isokern blockskorsten som det är tillåtet att gå nära) men vad fäster på en skorsten så bra att det blir TÄTT! Hur har ni andra nybyggare gjort?

Hade jag haft en isokern blockskorsten skulle jag troligtvis nyttja PL400 eller dylikt... I vårt fall så står här en putsad tegelskorsten... Den kommer att bli varm. Jag har tänkt mig att montera en krage av vinkelplåt som jag kan skruva fast gips eller minerit på. Närmast skorsten putsar jag ev. håligheter. Det blir inte helt diff.tätt men jag kan inte komma på något bättre - verkar inte finnas någon på forumet som kan svara på denna fråga heller!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.