Har någon varit med om att shingel inte klarar kraftig vind? På ett par ställen har den "rest" sig under dagen, jag blir om inte tokig så åtminstone lätt nedstämd...:eek: Fick veta att den INTE behövde värmas/limmas i nederkant (alltså i de nedåtstickande "flikarna"), ett tips jag i nuläget ställer mig mycket frågande till... Enligt återförsäljarna skulle man inte ens behöva lägga någon underlagspapp överhuvudtaget, det skulle bli supertätt med bara shingel. Tackar därför i dagsläget min lyckliga och neurotiska (?) stjärna att jag gick emot den rekommendationen och trots allt smällde dit papp..

Ja, vad göra? Vänta på bättre väder och därefter upp och limma några tusen "flikar"?

Någon som varit med om detsamma?

Tacksam för svar...

Lägger man shingel under sommaren ska det normalt inte behövas värmas. lägger man däremot när det är under 15 grader varmt så finns risken att det problem du beskriver uppstår, särskilt om den inte är färsk ( ibland kan den lagerhållts läääänge hos byggvaruhandlaren)
I ditt fall är det nog till att värma ner flikarna, använd med fördel en liten gasolbrännare med anknäbbsmunstycke (men ta det lugnt så du inte eldar ner kåken)

Tack för snabbt svar, innehöll ungefär vad jag fruktade.. Blir att pinna upp där och ta det mest akuta imorgon (om vädret tillåter, friskade på fint däruppe idag. Visst obehag infann sig, trots "livlina"..) Men då vet man vad man ska göra i vår..

Enormt störigt dock, la det under bra omständigheter (eller snarare så bra omständigheter förra sommaren nu erbjöd..) och den kändes färsk.. Lyckligtvis verkar den ha fäst på större delen av taket annars hade jag redan slitit mitt kvarvarande hår ;-) , men får se om det sker den närmsta veckan istället. Jaja, nog kvidet om det, bara att bryta ihop och komma igen!

Idealet att lägga shingel är nog mellan 15 och 20°. Är det kallare så klibbar den inte ihop, är det varmare är det risk att man trampar sönder den. Jag har också varit tvungen att lägga shingel i lite kyligare väder, och det blir precis så där; de klibbar inte ihop. Om det bara inte blåste så skulle du kunna invänta sommaren, men problemet blir ju om det blåser så mycket att plattorna viker sig.

Tack för svaret andersmc, här kommer följdfrågan som ett brev på posten:) "Dör" (kanske en dålig formulering..) det icke aktiverade limmet över vintern om man inte aktiverar det omedelbart genom att ge sig upp och värma upp det? Gäller för övrigt enbart norrsidan har det visat sig, södersidan har "bränt" fint. (Kunde inte låta bli att sticka upp en gång till i ett infall av akut ångest för att kolla hur bra/dåligt det satt på lite olika ställen..)

Om det inte "dör" kommer jag förmodligen ta det efterhand dom släpper och sätta in nådastöten först om en eller ett par månader, såvida inte takh-vetet satt in nådastöten i mig innan dess :(

Det "dör" inte utan det kommer att fästa om du värmer mellan plattorna.
Får man lite försiktigt sådär fråga vilket fabrikat du köpt på shinglet??

Visst får man fråga och först svarade jag kort och koncist, ett svar som låg ute i en dryg timme innan jag raderade det... Varför? Jo, jag hamnade i någon form av etisk konflikt beträffande vilka friheter man med rent samvete kan ta sig i denna sortens forum. Mycket talar nämligen för att det är jag själv som har slarvat, det låg precis på gränsen värmemässigt dom dagarna jag la shingeln, på södersidan ligger ju solen på lite mer så där finns också en naturlig förklaring till varför den är felfri. Bara att bita i det suraste av äpplen...

Men kan nämna att det handlar om ett av dom större fabrikaten vilket jag enbart sett och hört gott om och det var således inte ett slumpmässigt val från min sida, att det blev som det blev ligger som sagt med stor sannolikhet på mig själv. Därmed inte sagt att man generellt inte bör namnge företag som inte sköter sig i denna sortens forum, det ska man absolut göra om man har tillräckligt på fötterna, något jag alltså inte ansåg mig ha i tillräcklig utsträckning i det här fallet.

Till er som hann läsa exakt vilket fabrikat det handlade om ber jag er glömma det och istället komma ihåg denna uppdaterade version :)

Att det var ett av dom stora företagen räcker gott för mig, då bör det inte vara några problem med kvaliteten, särskilt inte om det även är Svensktillverkat.

Jodå, svensktillverkat, vid leverans så färskt att jag var rädd att dom skulle klibba ihop i en gigantisk klump där dom låg på på sin pall. Men nu är jag lugn och fin igen, har varit uppe en sväng med värmepistol och det var inga problem, dom brände fint! :)

Men, bara en liten fundering; ni som lagt shingel förr, är det okej att lägga direkt på råsponten utan någon underlagspapp? (Nu la jag förvisso underlagspapp, men enligt återförsäljaren skulle det inte behövas. Är bara nyfiken..)

Mikael_L
Där var det visst jag som gick på pumpen beträffande vem som "fick" svara eller inte, Micke ;) , tack för svaret!:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.