4 375 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Problem med mögel på ny garagevind!
Hej!
Har byggt ett nytt isolerat garage med 250mm i taket och 145mm i väggarna, det är plastat och målat. Har för närvarande ingen värme på i garaget. Vidare har jag en ventilerad port och en frånlufts ventilation som är isolerad och den går ut på taket i en så kallad sky-vent. Jag har bra "drag" på vinden då jag har luft in i takfoten ca 3 cm och i taket längs nocken sitter det mögelstopper i varje takstolsfack. Nu kommer det hela, JAG HAR BÖRJAT ATT FÅ MÖGELANGREPP PÅ RÅSPONTEN, det är vitt ludd som har börjat att fastna.
Tacksam för all hjälp.
Har byggt ett nytt isolerat garage med 250mm i taket och 145mm i väggarna, det är plastat och målat. Har för närvarande ingen värme på i garaget. Vidare har jag en ventilerad port och en frånlufts ventilation som är isolerad och den går ut på taket i en så kallad sky-vent. Jag har bra "drag" på vinden då jag har luft in i takfoten ca 3 cm och i taket längs nocken sitter det mögelstopper i varje takstolsfack. Nu kommer det hela, JAG HAR BÖRJAT ATT FÅ MÖGELANGREPP PÅ RÅSPONTEN, det är vitt ludd som har börjat att fastna.
Tacksam för all hjälp.
En teori bara - om du inte har någon värme, men bra ventilation, du har du väl i princip utomhusklimat på vinden? Min garagevind fick också vitt mögel, på samma sätt som hos dig, förra vintern, men då regnade det i stort sett oavbrutet från september till mars, och p.g.a. ombyggnation hade vi mer ventilation än man kan önska. Det torkade aldrig! Jag misstänker att det är den milda, fuktiga vintern som spelar in (även om ni kanske inte har fullt som blött hos er som vi har på Gotland). Förra vintern läste jag om folk i Norge som fick problem med att bilinredningar möglade när bilen stod i garage, på grund av det extremt för mögel gynnsamma klimatet.
Detta är beviset för att folk i allmänhet gör det lite för lätt för sig när man ger kloka råd kring mögliga vindar "aha då har du för lite ventilation".
Du har några alternativ
1. Öka tempen på vinden (lämpligen genom att ta bort isolering)
2. Inför någon typ av avfuktning
3. Inför någon typ av reglerad ventilation som bara ventilerar in luft på vinden när luften utanför är mindre fuktig
4. Gör ingenting (och hoppas på att det är mindre fuktigt nästa år).
5. En kombination av ovanstående
Du har några alternativ
1. Öka tempen på vinden (lämpligen genom att ta bort isolering)
2. Inför någon typ av avfuktning
3. Inför någon typ av reglerad ventilation som bara ventilerar in luft på vinden när luften utanför är mindre fuktig
4. Gör ingenting (och hoppas på att det är mindre fuktigt nästa år).
5. En kombination av ovanstående
Hej,
Jag har precis installerat en solarventi på mitt garaget (se bilder på Jan-Mar2008 på www.walltorp.net ). Ingen sol än så jag vet inte hur den fungerar men enligt vad de utlovar verkar den kanon. Kanske kan vara något för ditt garage? se http://www.solarventi.se/ för mer info.
Mvh Håkan
Jag har precis installerat en solarventi på mitt garaget (se bilder på Jan-Mar2008 på www.walltorp.net ). Ingen sol än så jag vet inte hur den fungerar men enligt vad de utlovar verkar den kanon. Kanske kan vara något för ditt garage? se http://www.solarventi.se/ för mer info.
Mvh Håkan
Klicka här för att svara