Byggahus.se

Taklyftstråd

9k läst  20 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej. Jag vet att ämnet har varit uppe ett antal gånger och jag själv har letat efter trådar i formumet en längre tid. Tänkte starta en tråd för alla oss som funderar på att bygga ut genom att byta takstolar, det som i vanliga fall kallas taklyft.

Vi som är på gång eller i tankarna kan skriva här och ställa frågor, jämföra lösningar, priser mm. Själv har jag haft massor av frågor och är ingen byggare själv. Som tur är är ju formet fullt av folk med erfarenhet och kunskap. Så, passa på och så får vi hoppas att vi kan hjälpas åt att nå vårt mål!

(Kan tillägga att vi själva ska lyfta taket (ingen tidsplan än) på vår enplansvilla på 130m² med källare. Har snurrat runt bland byggare och fått klart att det nog närmar sig miljonen, helfärdigt med hantverkare. Vill som alla andra få ner kostnaden men är osäker på hur.)

Ha det gott

2. N
    Medlem Nivå 1
    Hej. Har du fått några svar från offerter eller har de bara svarat mellen tummen och pekfingret ?

Själv fick jag en offert för ett år sedan av en taklyftsfirma på drygt 600.000 detta var själva lyftet med isolering, fönster, takpannor och håltagning för trappa, skall tilläggas att det även var förhöjt väggliv på ena sidan då det är ett etagehus på
    117 kvm.

Har lagt detta lite på hyllan nu men nu blir man ju sugen igen när det dyker upptrådar om just TAKLYFT.

Ska försöka lägga upp lite sketchup ritningar som jag knåpat ihop på det tänkta huset samt hur det ser ut idag, så får ni/ du ha lite åsikter.

Häpp Nicke

3. M
    Medlem Nivå 1
    Jag har inte fått något exakt svar från någon än. Det verkar faktiskt inte som om jag kommer få det heller. Alla byggare jag talat med vill inte ge fast pris utan ett uppskattat mått. Orsaken är att om de ska ge fast pris på ett sådant bygge måste de lägga in marginaler och då blir det dyrare för mig som kund. Risken för dom blir mindre och chansen att jag får det billigare är alltså högre om de gör det på löpande räkning. En ungefärlig slutsumma måste jag ju ha för att veta om det är värt det.

I vårt fall spelar också tiden roll. Vi har ingen tid att lägga på eget arbete även om jag vet att man kan tjäna massor på det. Vi jobbar heltid båda två och har 4 barn, så bränna ut oss har vi ingen lust med, det är bättre att lägga pengar än tid...

Har du några bra tips på ritprogram som inte är invecklade och inte kostar pengar? Vill ju gärna göra ritning eller i alla fall en serös skiss...

Ha det

4. N
    Medlem Nivå 1
    programmet som jag använt är sketchup 6 och finns att ladda ner gratis på nätet , börja med det du, lite kul när man kan snurra och vrida hur man vill, lägga till olika färger m. m.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Intressant tråd!

Vi är i planeringsskedet för att lyfta vårt 1-planshus med källare (85kvm bottenyta) till ett 1,5 plans med något förhöjt väggliv. Tanken är att detta ska ske sommaren 2008 - med start april/maj.

Än så länge har vi ritat upp vad vi vill åstadkomma - en konstruktör tittar nu på hållfastheten och ska återkomma med konstruktionsritningar. Jag tror mest på att bygga övervåningen i lösvirke och vi vill köpa in delar av projektet - de delar som är tidskritiska, d.v.s. "tätt hus". Sedan gör det inget om det tar lite tid att inreda övervåningen eftersom vi inte står och faller med den ytan. Därför tar vi hand om "inredning" själva.

Jag får återkomma när jag har något konkret att dela med mig av, d.v.s. när/om jag fått lite offerter.

6. M
    Medlem Nivå 1

Bra!

Jättebra om du kan dela med dig av kostnader, tror att det egentligen är det de flesta är intresserade av.

Har förresten fått en summa på 3-7000 för ritningar. Tycker du det är en relevant summa? (Spannet beror på komplexitet, så det blir nog närmare 3 än 7 tusen).

Har du fått kreditiv av banken eller hur gör du med ekonomin?

M

7. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi står i färd att lyfta vårt tak med förhöjt väggliv och 30 graderstak våren 2008, vilket ger 70 nya BOA.
    Våra erfarenheter så här långt:
    Lokala hantverkare verkar hos oss dyrast (vi bor utanför STHLM) och lång byggtid med lösvirke gör det nog relativt jobbigt att bo kvar. De flesta vill inte ens åta sig jobbet. Minst ca 20,000 kr/kvm för att få det hyfsat färdigt!!!
    Borkas, och de två firmorna från Åtvidaberg har jämförbar prissättning och landar på ca 15,000 kr/kvm med en del eget arbete. Verkar vara en stor fördel att man endast blir störd under ett par veckor tills det är helt färdigt utvändigt. Vi kör med taklyftsfirma i vår i alla fall.
    /Fredrik

8. T
    Medlem Nivå 1
    Jag är också sugen på att lyfta taket, har en liten kåk på 70 kvm och har pratat med Åtvidabergshus, de gav mig
    en offert på 500.000:- och uppåt... Jag har en bekant som nyligen byggt ett garage på 70 kvm, han gav ca 120.000:- i materielkostnad, då ingick gjutning av platta, väggar, fönster, och tak (el och portar tillkommer).

I mina teorier innebär det att rent teoretiskt borde jag kunna lyfta mitt tak för samma pengar som han byggt sitt
    garage för.. Eller tänker jag helt galet? Självklart tillkommer det arbetskostnad, som jag tänker försöka hålla ner
    så mycket som möjligt ;)

/ Jon

9. K
    Medlem Nivå 1
    Vi fick nu i veckan en offert från Åtvidabergshus på 600 000:-. Och då får vi ett isolerat skal. Allt annat måste vi göra själva. Mycket förjobb var det också. Vi ska stå för byggnadsställningar, container mm mm. För att få det hyffsat klart så närmar vi oss miljonen. Vårt hus är på 93 kvm.
    Detta tycker jag låter helt horibelt. För dessa pengar får man ju ett helt nytt hus med inredning.
    Så nu står vi här och funderar på hur vi kan bygga ut.

10. L
    Medlem Nivå 5
    Har planer på ett taklyft även jag..:) Har en gammal skånelänga där jag tänka höja bottenvåningen med 30-40 cm. Jag är en stor optimist och tänker mig att jag kan göra detta nästan helt själv samtidigt som jag lyfter av nuvarande tegelpannor så jag endast har takstolarna kvar. Sedan placerar jag ett antal förlängda domkrafter under balkarna i mellanbjälklaget. Dessa ligger på 1.20 cm avstånd och lyfts isf med kilar millimeter för millimeter där jag lyfter så nära väggen som möjligt. Det pågår totalrenovering sedan tidigare vilket innebär att samtliga bärande balkar i tak och mellanbjälklag är synliga.

Några tankar kring ovanstående?

11. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Ja det lär bli (med Åtvidabergshus som vi valt) en byggkostnad på ca 15000 kr/kvm. Men där vi bor (Ekerö) kostar det lätt 20-25000 kr/kvm att bygga nytt, till det tillkommer tomt på 2 000 000 och uppåt... Så med det i beaktande blir det billigare, men det är ändå dyrt. Ett taklyft med de kända firmorna är nog inget man gör en god affär utanför storstadsområdena tror jag.
    /Fredrik

12. N
    Medlem Nivå 1
    Håller med dig fredrik, ska man bygga nytt så får man nog flytta en bra bit uppåt/neråt i landet. (tror inte resten av familjen är så glad i det). By the way varför blev det just åtvidaberg ??? någon speciell anledning ??

Lycka till med lyftet
    Nicke

13. E
    Medlem Nivå 3
    Kommer göra taklyft till våren. Huset är idag på ca 80m2, vi kommer försöka göra det mesta själva förutom själva lyftet...det gäller ju att få det tätt så fort som möjligt. Vår snickare har uppskattat arbetet med det till ca 2 veckor, och vi kommer köra det på löpande räkning. Vår totala budget idag ligger på ca 300 000 - 600 000.

14. F
    Medlem Nivå 1
    emaengs, din snickare skulle jag vilja ha här uppe ett par veckor också! Lycka till.
    Att vi valt Åtvidabergshus (www.atvidabergs.se)!! var för att de hade bäst pris med mest som ingår. Vi får se om vi blir nöjda... Återkommer med mer erfarenheter och kanske en dagbok när vi kör igång. Bifogar bygglovsritningen. Vi kommer dock att trolla bort midjan med genomgående liggande panel.
    Vi hoppas på ok från kommunen denna vecka, sen beställning och leverans mars/april/maj.
    Förresten, en STOR fördel med taklyft är att det ger förbättrad utsikt.

15. E
    Medlem Nivå 3
    Har kompisar som fick sitt hus tätt på 3 dagar...Med hjälp av 1 snickare och själva var dom 3 stycken.