Hej

Skall lägga om taket nästa år och har följande funderingar efter ha läst Matakis lägganvisningar för underlagstak.

vindskivorna: Iom att vindskivorna är inslagna i plåt så vill jag inte ta ned dessa, tänkte enbart byta vattenbrädan på vindskivan. Enligt mataki så skall pappen gå runt trekantslisten vinskivan och spikas på utsidan. Är det ok att dra upp pappen bara på insidan bara?

Takkupa: Har även en takkupa med beslag runt foten på denna. hur gör man med pappen där? drar upp den så gott det går?

Skorsten: Har även skortensbeslaget att tänka på, är detta bara att dra upp så långt under man kommer åt?

Finns det någon som ligger på en massa bilder om hur dom lade sin underlagspapp på sitt hus?

MVH PPALM

• hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som lagt om taket som vill komma med råd?

Inga råd direkt men jag kan ju tala om hur takläggarna gjorde på mitt tak. Vindskivor fanns inte innan så dom spikades dit nya och där vek man upp pappen över vindskivan innan plåten slogs på. På en friggebod jag byggde för nåt år sedan gjorde jag inte så utan bara drog upp över trekantslisten men på ett "riktigt" hus undrar jag om man inte ska göra som det rekommenderas, och så mycket kostar väl inte lite plåtar.
Run skorstenen däremot så drog man bara upp pappen så gott det gick in under plåten eftersom vi lät den sitta kvar.

inga mer som lagt om takaet?

Jag har gjort precis som det står i Matakis instruktion och dragit ner pappen en bit ner på vindskivan och spikat fast den men när jag undersökte hur man skulle göra innan jag själv gjorde det hela fann jag många svar... En del förespråkade att man bara skulle lägga pappen på trekantslisten utan att spika fast den alls i "kanten". En del förespråkade att spika fast den på insidan av vindskivan och en del förespråkade att spika fast den på kortsidan/ovansidan av vindskivan. Antar att detta är ytterligare en avdelning där man kan fråga 10 experter och få 11 svar... Nåväl, jag valde som sagt Matakis sätt (spika ovanpå vindskivan samt på yttersidan) eftersom det fanns dokumenterat samt framförallt pga att mitt tak skulle stå ett tag 30m från havet innan plåten skulle/ska på och jag var rädd för att vinden skulle göra revor i pappen om jag inte förankrade den väl. En nackdel med att spika fast pappen i vindskivan är väl att vindskivan brukar (är detta sant?) enligt min erfarenhet vara det första som behöver bytas på ett tak och att det då kan vara svårt att ta ner den utan att behöva riskera att förstöra pappen men det borde ju ligga 10-30 år bort i tiden...

/Maxen

Hej igen

då vet jag hur jag skall göra vid vindskivan

Men hur skall man göra vid utrkragningen vid takkupa & skorsten?:confused:

MVH PPALM

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.