Tak & Vind
fef: Tak och ventilation går ju hand i hand. Snedtak-ventilerad luftspalt som luftas vid nock.
JanneSjo: våning 2 där vi har målat håller ca 20 grader via värmen som smiter upp via trapphålet. övervåning är isolerad och takisoleringen är ca 50cm upp motr vinden. och det ska vara tätt mot vinden - det finns en vindslucka som också ska vara tätad. kollade mer idag fortfarande 99% mätarens min 97% temp 3-5 grader. Där jag kände efter så är det det översta lagret av lösull som är
pkinell: Hej Jag har ett gammalt hus med en gammal takväv. Nu funderar jag på att installera en värmeförflyttare i taket ovanför braskaminen för att sprida värmen bättre i huset. Är det någon som har erfarenhet av att göra ett större hål i gammal takväv. Går det att göra snyggt eller kommer hela takväven att gå sönder? Mvh Patrik
Isodor: Jag inspekterade trumman i samband med att jag först nu skulle sätta dit en lucka. Det jar börjat bildas lite luddigt mögel högst upp i trumman närmast pklåtluckan. Vad gör jag? Skall jag byta ut plywooden?
FiddeP: Jag har satt in in ny köksfläkt och till den köpt en extern motor som ska sitta på taket. Det är en svart fläkt som sitter på yttertaket, ca 40 cm i diameter, från Östbergs. Jag har monterat ett underbeslag enligt anvisningar. Gjort ett hål i yttertak och monterat underbeslaget under takpappen i överkant och under takpappen i underkant. Så långt är jag rätt säker på att jag gjort
_Valle_: Hej! Har beställt takpannor från Lafarge via Beijerbygg. Beijerbygg gav mig ett pris via telefon på pannor och frakt på pannorna. Enligt personen jag pratade med på beijerbygg var frakten hem till min dörr. Jag beställde! Sedan ringer beijerbygg och säger att ordern är lagd och att pannorna kommer till dom den 28:e dec. När jag då påpekar att pannorna skulle hem till min dörr menar
ppalm: du bör täcka av hela kronan så den inte fortsätter att bli mättat med t.ex frossprägning som följd
knoster: Den ska falsas i vecket,du kan inte klippa i om du vill ha ett tätt tak.
blacklabel: Vad kommer dit tak kosta då? ungefär sådär?
_Valle_: Jag har precis beställt mina från min lokala beijerbygg stormarknad här i Södertälje. Jag jämförde K-rauta och beijer och både var tvugna att beställa dessa pannor från lafarge (Alltså inte lagerhållna). Beijerbygg var hur som helst billigast både på pannorna och frakten. Zanda nordica verkar vara beställningsvara, jönåkerpannan däremot är lagervara. Förresten kan jag även
Dr.SiC: Ok, tack. Men frågan var mer vad det är för prisskillander mellan olika tak (2 ryggås och ett vanligt).
Myraa: Vi håller på att gör om dett rum och ska sätta in nytt tak som då sänks med 40 mm. isolerar man där i mellan isånna fall använder man plast mot det andra taket eller under mot det nya taket. Vi har ju redan plast på vinden sen isolering.... Hur gör man och vad är bäst. Man vill ju inte få kondens i mellan taken! :rolleyes:
RoTe: Jag har sagt det förut... Enbart masonit under taktegel fungerar INTE Det är absolut fel ställe att snåla på. Finns inget substitut för råspont och takpapp under takpannor. Roligare kan man ha kan jag säga er:
Fabian-Bom: Hjältevadshus bygger så och hänvisar till att diffspärren är helt tät och det ska då inte kunna bli problem. Se bara till att du inte tar hål på den. Det finns många sätt att göra på och det här är ett, kanske inte det vanligaste men tiden får utvisa om det är en god konstrukltion eller inte. Har inte hört om några problem i alla fall. Nackdelar: Var noga vid håltagning på
Tumme_mitti_handen: Hejsan! Jag bor i ett hus med sadeltak av plåt. Huset har byggts ut mer än en gång. Till min fasa började det läcka in häromdagen. En snabb inspektion på kallvinden visade att det läckte in vid nockplåten i en utbyggd vinkel, men till denna utbyggda vinkel (c:a 3,5x3,5 m, något lägre än resten av huset) finns ingen öppning från övriga kallvinden eller någon lucka utifrån.
orpon: Någon som har en uppfattning om vad det kan komma att kosta att byta tak inkl. takstolar till ett 1 plans hus på 150kvm i vinkel? Hade tänkt att det skulle bli pannor på det nya taket. Om någon är duktig på att uppskatta pris, så hade det varit intressant att veta vad endast materialkostnaden kan tänkas bli, och vad det skulle kunna kosta att få en firma att göra hela jobbet.
imported_Byggaren: Skulle inte tro att något hindrar dig. Man har t.o.m. helt horisontella tak (takterass/-altan) med stensättning i våg. Det beror mer på hur konstruktionen ser ut under än att det lutar åt något håll - även om det rekommendabelt. Vanligen utföras då konstruktionen med s.k. built-up-täckning. En gummiduk av samma slag som vid anläggning av en trädgårdsdamm i botten på ett tunt
Peter_K: Funderar lite på hur man ska göra med den grundare delen av taket. Det måste väl nästan bli som två tak om vi ska ha ett sluttande tak istället.
Fabian-Bom: [citat] Om den är lätt att flytta på så tycker jag att du ska göra det. Takhöjd är alltid skönt att ha. Var noga med att täta alla genomföringar i diffspärren ifall du har någon.
spikers_corner: [citat] 14 grader säger Mataki Jo en del skärande blir då jag har två ränndalar. Men att det är tyst och lätt gör nog att jag kan stå ut med omaket. Men det blir inte föränn sommaren, vi får se om jag har kvar arbetslusten då. Tack för era svar!
snickar_lasse: hej ! när vi använder yam 2200 klisterkant,spikar vi nästan inget alls i sista pappen,endast i den undre. ströa direkt.glöm inte att tag bort skydds- plasten.
Aqvilin: Vi funderar på att mura igen den nu. Sitter en ventil på andra sidan skorstenen i det andra rummet. Tror det räcker med en.
yonna: Nej, det är inte urkalkning utan de är rejält smutsiga - främst mot norrsidan.
ByggPutte: Kommer troligen aldrig att synas. Själv hade jag låtit det vara. Börjar man rätta till ett litet fel så kan det bli svårt att veta när man ska sluta. MvhPutte
chrilleckrill: Jag provar att ta bort tilläggsisoleringen i halva vindsutrymmet, det borde ju höja tempen på kallvinden och torka ur den!? eller vad tror ni? .......eldar mycket med braskamin så värmen e' ju gratis. Har även mekanisk frånluft med bra flås så fukten i bostadsutrummet borde ju inte komma upp på kallvinden. Vad tror ni???????