Faidros
Faidros: Du kan ju bygga det lägre än 1.90. Då räknas det inte som bostadsutrymme.:)
3 svar · 7,0k läst
C
Chinaski: 1. Har själv läktat upp 160kvm tak i höstas med exakt de förutsättningar du ger, träffade inte råspontens spikskallar en enda gång såvitt jag minns... 2.3.4 Se Pers svar...
2 svar · 14,8k läst
S
Styx: Skönt att det löste sig, hade inte varit roligt att stå och göra om det den här årstiden (och ingen annan årstid heller förresten).!
8 svar · 7,1k läst
F
Foolse: Det kan vara så att man läst nån rekommendation från t.ex. boverket och så har kommunen det som "krav" för att få bygglov. Om man har något problem med det så kan man ju alltid upprätta en planlösning där det finns WC inritat och när så bygget är på plats så råkar man ångra sig... Man inreder ju sitt hus som man själv vill, heller hur! MVH /Ove
2 svar · 6,1k läst
R
Robban och lotta: Huset har rakt ett sadeltak med 2 skorstenar och 2 ventilationshuvar.Uppfart längst med ena långsidan.
7 svar · 4,7k läst
N
Nip: Ok, Tack igen! detta skapar en ny fråga...och....kan du skriva till mig som om jag vore en fyraåring i ditt nästa svar...för takfotsventiler och gavelventiler???? vars sitter dom och hur vet jag om dom är fel?...Du råkar inte bo i Västervik så du kan guppa över och kika?? he he.
4 svar · 3,7k läst
R
rollo: Bor i 1,5-plans hus från 1978. Taket är masonit, läkt och betongpannor. Sedan en tid har vi problem med dålig lukt som kommer in från sidovindarna via golvspringan. Har kollat på vinden o där finns lite svartmögel som jag tror finns på de flesta vindar, men det luktar inte. Inga tecken till läckage. Hur kommer man enklast o bäst åt sidovindarna - via innerväggen eller via taket? Ngn
0 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Du kan ju komplettera med en presenning eller liknande tills du har möjlighet att lägga om taket.
3 svar · 4,0k läst
·
B
b_hasse: Vi hade en liknande situation. Bryggan var av tunn (16 mm ?) råspont, och svajade lite väl mycket. CC mellan takstolarna är 600 mm. Jag tog bort hela bryggan och använde tjock (22 mm ?) råspont till golvet. Innan jag gjorde detta pratade jag med en snickare, och han hade ingen invändning. Vi har plastfolie under isoleringen och mekanisk frånluftventilation, dvs undertryck inne i huset. Har
1 svar · 4,1k läst
P
Puven: http://www.mataki.com/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf
5 svar · 3,2k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: Där hade jag nog tagit den slätare varianten ihop med kaklet, fast jag tror inte det blir fel med den ruffiga. Fortfarande träpanel hellre än gips, just för den gamla känslan.
5 svar · 4,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Samma här, det gick ohyggligt fort förra hösten. Från inget till massor på någon dryg månad. I år är det dock helt rent. Om det beror på TV Vind eller bättre väder låter jag vara osagt.
5 svar · 13,4k läst
MathiasS
MathiasS: om man inte har ändspontat virke är det ju lämpligt att skarva på regel.
3 svar · 2,2k läst
Z
zeth: Jag skall byta tak och står i valet och kvalet vad jag skall använda för takbeklädnad, huset är en-plan från 75, men ser ut som ett modernare vinkel hus med vallmat tak och nu skulle vilja höra fördelar och nackdelar om följande takbeklädnader. Plåt typ planja osv. Tegepannor. 1kup? 2kup? Betongpannor. 1kup? 2kup? Idag har jag eternit tak och bor i piteå, jag är osäker men vist
0 svar · 2,9k läst
F
Foolse: Hej! Ja, som jag skulle göra om jag inte inredde vinden... Plasten häftas mot takstolarnas undersida Sedan fästs glespanel i taket med cc 300 (beroende på vilket gips man väljer kan centrumavståndet skilja) sedan skruvas gipset fast i taket i glespanelen. Nu finns det förstås andra system, men JAG gör så på mitt hus iaf. Isoleringen läggs mellan takstolarna. Var bara noga så att
4 svar · 10,7k läst
A
Alexio: Hej, har ett hus byggt 73, ligger masonit på takbalkarna, som är behandlade, sen läkt o betong plattor. Min ide är att ta bort allt, sponta eller lägga skivor , och sen takpapp ,läkt o nya eller dom gamla pannorna. men skulle man inte göra mycket av jobbet själv skulle det bli svindyrt, tror ni man klarar göra sånt själv?, me lite hjälp kanske. Ingen på gatan har bytt tak, ingen
0 svar · 2,2k läst
F
freeZell: Trevligt med medhåll! (även om alla åsikter givetvis är välkomna ;))
4 svar · 13,9k läst
·
F
frebor: Så bra. Då snickrar jag vidare... Tackar för svaret!
2 svar · 5,3k läst
S
Spoon195: Du bör ha en luftspalt samt diffenstionsplast om du skall ha ett varmbonat loft. Att isolera ett ej uppvärmt utrymme är ej att rekomenera. Kolla dessa länkar. http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs/nr604.asp http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/konsument/vinden/varmbona_vinden/p_varmbona_vinden_bild.html Detta är enligt paroc.
1 svar · 4,2k läst
T
Travolta76: Har ett 1-1/5 plans hus byggt -41 1. Har problem med fukt på kallvinden. Värst är det vid gavlarna där isoleringen är fuktig. Förra ägaren tillägsisolerade 81 och de sista 6 åren har mustocken varit kall. Råsponten ser förvånadsvärd bra ut. Jag har tätat vindslucka samt satt upp ventilationsgaller på gavlarna och det har blivit mycket bättre, men inte tillräckligt. Min tanke är
0 svar · 4,1k läst
P
Peter_K: [citat] Efter mycket funderande lutar det ändå åt ditt alternativ :-) Gjorde en enkel budget och kom fram till ca 20-25 tkr för mtrl inkl. 4 köpta takstolar a 1500:-/st om det räcker. Taktegel har vi ca 100 pannor liggande pch en del blir ju över från det gamla taket när det byggs in. Bygglov tillkommer ju så klart. En sak jag har funderat på är hur gör man anslutningen till det
12 svar · 6,6k läst
·
Besserwissern
Besserwissern: Alla hus rör sig och då spricker skarvar. Det spricker på det "lättaste" stället. Tyvärr. Får du bubblor så skär upp och tryck dit lim.
12 svar · 5,9k läst
E
emonne: någon som har erfarenhet av solid roof's tak?? såg att glaserade pannor kostar 135kr m2 vilket jag tycker låter billigt. någon som vet priser från dom lite mer "kända" märkena? hur är dom att lägga jämfört med andra märken?
0 svar · 3,3k läst
H
husolle: HEJ Skall ta tag i taket nu. Nuläge=stående 3cm.brädor med en ovanpå som lock och gamla tegelplattor utanpå det. Tänker ta bort lockbrädan o sätta på härdad masonit + läckt o plåt.( Ev. tegelpannor). Då slipper jag momentet med tjärpapp. Frågan är , klarar masoniten kondensen o eventuella småläckage ???? Har "vanlig taklutning" + En takkupa åt varje håll. = 4 ränndalar
0 svar · 7,2k läst
T
tordmule: det är lite svårt att beskriva ränndalar men en ränndal som i ditt fall måste sluta med en uppvikt kant på minst en cm. alltså uppvikt lite mer än 90 grader annars vid storm tex. så blåser ju vattnet uppåt i motsatt rikning som taket lutar . vatten kan blåsa bakåt 2 dm. Svårt att säja om detta är hela problemet. Tordmule
1 svar · 8,5k läst
·
J
johant99: Inget nytt under solen?
94 svar · 21,9k läst
·
pappskallen
pappskallen: Tegel, för att det är så ohyggligt mycket snyggare.
1 svar · 4,9k läst
T
Travolta76: Hej! Har under sensommaren/hösten byggt en takkupa. Jag har upptäkt att det har börjat bildas lite mögel på undersidan av råsponten ner mot luftspalten. Luftspalten är 45mm hög och ventileras ut till kallvind strax under nock. Vad beror det på? Vad gör jag åt det. Tror ni mögelstopper hjälper? God Jul!
0 svar · 2,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: hempularen: Nej de sena varianterna må vara mindre brännbara. Men om de lossnar, vid brand eller ngt så får man som en plastsäck över sig. Våra plastinnertak drog vi ned dag 1. Jag satte panel istället :) /K
6 svar · 8,6k läst
F
fef: Tak och ventilation går ju hand i hand. Snedtak-ventilerad luftspalt som luftas vid nock.
1 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.