Hej! Hur får man ner respektive upp takstolar!!
De gamla ska bort och nya större ska upp pga ombyggnad.

Hur läng tid kan det ta att ta bort ca 25 - 30 takstolar och få upp detsamma, fast tyngre och större??
Hur lång tid kan det ta att lägga ett Plåttak ( Typ Planja Royal ) ca 300 kvm takyta. ( Lite skrymslen och vinklar också!! )
Tacksam för svar D

Mina sate jag upp rakt upp och ned. 3 man på en takstol - tog mindre än en timme för 8 st - ja sedan tog det väl iof 1-2 timmar för inmätning och infästning också - så 2-3 h totalt. Hela vårt lilla hus lyckades vi på 5 man att stomresa på 2 dagar (exl dörrar och fönster)

Du säger itne så mycket om situationen så det är ganska svårt att svara det i ditt fall.
Gäller det ett hus som står med allt avtäckt - baraa att dra logg infästningen och slänga ned resterna ?
Är det stora takstolar eller hanterbara manuellt på ett par man ?

Plåttaket borde väl inte ta alltför många mantimmar - men plåt har jag inte lagt själv dock. 300 kvm borde väl 2-3 man klara på 2-3 dgr tycker jag dock om det är ganska rakt på!?

/K

Tänk på att takstolarna oftast har en viktig stabiliserande effekt även på väggarna. Så om du monterar bort allihop på en gång så finns det risk att väggarna viker sig i endera riktningen.

Är osäker men tro att det räcker att man tar bort all råspont från taket för att alltihop skall kunna bli instabilt.

hempularen skrev:
Tänk på att takstolarna oftast har en viktig stabiliserande effekt även på väggarna. Så om du monterar bort allihop på en gång så finns det risk att väggarna viker sig i endera riktningen.

Är osäker men tro att det räcker att man tar bort all råspont från taket för att alltihop skall kunna bli instabilt.
Troligen håller huset ihop åtminstonde, iaf i lugnt väder, om inte annat så har ju huset stått så när man en gång monterade det.
För säkerhets skull kan du sätta stöttor och strävor, särskilt om du har väggar som är långa och kan lida av att inte få stöd av "sin" bärlina på takstolen. Det hela beror ju mycket på hur konstruktionen ser ut.
Särskilt noga med strävor/stöttor bör du nog vara om det tar längre tid än att man vet att det inte kommer blåsa..

Det kan ju förstås få huset att röra sig, även om det inte rasar, så det kan vara en ide att tex ha fönster öppna och vara beredd på ngn liten sprick i ngn tapet osv - bara att lasta av aqllt tegel (om du har det som tak nu) innebär ju en viktförändring, och skulle huset vara sättningsbenäget så kan det ju ske relativt plötsligt då.

Det kan ju vara bättre att göra som hempularen föreslår och byta takstolarna en och en, eller kanske parvis (om det är svårt att resa dom annars) ...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.