25 360 läst ·
22 svar
25k läst
22 svar
Korrekt lagd takpapp på nybyggt hus?
Jag uppfattar det som att snuttjulle tyckte det såg ut som att de lagt pappen uppifrån och därmed fått skarvarna på fel håll men det är bara nedersta våden som åtminstone ser ut så och förklaringen kan vara att de lagt på den i efterhand kanske.pappskallen skrev:Förstår inte riktigt vad du menar.
Men i vilket fall så ligger pappen åt fel håll, den ligger horisontellt, så lägger man underlagspapp och inte ytpapp.
EDIT: ändrat "vertikalt" till "horisontellt" som jag även skrivit fel på i ett tidigare inlägg i denna tråd (tack jon_h) ibland står det riktigt still..........
Jaa, du menar så, ja då är jag med..........
Trots mina invändningar så kör de på...
Ingen ny pappvåd vid övergången till sargen är lagd.
De bandade dock in hela sargen med plåt hela vägen ned.
Takpappleverantören kunde inte leverera ngn monteringsanvisning för denna pappen utan hänvisar till AMA 98 för att deras försäkring skall gälla.
Takpappläggaren säger att det duger för att de här nya pappen är mycket bättre..
Husleverantören verkar fortfarande fundera.. dock så hindrade dom ju inte plåtläggaren att banda in sargen.
Ska man behöva ta det till slutbesiktningen och vilka rättigheter har jag för att få ett tak lagt enligt anvisningar från AMA när nu det inte finns någonting beskrivet från takpappsleverantören.
Vid takfönstret så lade de en ny våd i allafall så att den som tidigare var på 10-11 cm höjd nu är uppdragen ovanpå taklanternen. Dock orka de inte lägga en till på motstående sida om lanternen som låg på 19 cm. De hävdade själva att de alltid drog upp till minst 25 cm... Kanske deras tumstock var lite avbruten i spetsen.
mvh /xirg
Ingen ny pappvåd vid övergången till sargen är lagd.
De bandade dock in hela sargen med plåt hela vägen ned.
Takpappleverantören kunde inte leverera ngn monteringsanvisning för denna pappen utan hänvisar till AMA 98 för att deras försäkring skall gälla.
Takpappläggaren säger att det duger för att de här nya pappen är mycket bättre..
Husleverantören verkar fortfarande fundera.. dock så hindrade dom ju inte plåtläggaren att banda in sargen.
Ska man behöva ta det till slutbesiktningen och vilka rättigheter har jag för att få ett tak lagt enligt anvisningar från AMA när nu det inte finns någonting beskrivet från takpappsleverantören.
Vid takfönstret så lade de en ny våd i allafall så att den som tidigare var på 10-11 cm höjd nu är uppdragen ovanpå taklanternen. Dock orka de inte lägga en till på motstående sida om lanternen som låg på 19 cm. De hävdade själva att de alltid drog upp till minst 25 cm... Kanske deras tumstock var lite avbruten i spetsen.
mvh /xirg
Redigerat:
Det saknas slangklämma på gummistosen va?
Slutbesiktning gjord. Hade tagit dit en speciell besiktningsman för taket. Han kunde konstatera att det var felaktigt gjort och att dem därmed måste plocka bort plåten och lägga dit den extra våden.
I övrigt inga större anmärkningar på huset.
I övrigt inga större anmärkningar på huset.
Synd att dom inte fattade detta från början, hade varit mycket mindre jobb.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden