Tak & Vind
Frebbe: Ja det beror ju naturligtvis på hur mkt som skall kapas. Är det bara några pannor så funkar säkert vad som helst.
fredand44: Tjenis! Tusen tack för tipset. Jag kollade upp vad en takstol kostar och det verkar för mitt fall ligga på 1500:- styck. Så visst, det är ju inte mycket. Klart man ska spara om man kan. Kanske tom blir dyrare om man gör det själv. Fast i detta fall var min förhoppning att kunna göra dem själv för att man lär sig och jag tycker det är kul att göra så mycket jag kan själv. Så även
Subscream: [quote="Subscream, post: 598822"]Jag tror det blir JÄTTEFINT med vitt trätak, även om ni har tegelvägg. Vi funderar lite tvärtom...[QUOTE] Tvärtom = vi har trähus, men då blir det ju som puts-tak-aktigt... Blir det helgalet att ha det på en våning och målat trätak på nästa?
Hemmakatten: www.snattringetak.se har vi anlitat två gånger och varit nöjda.
hempularen: Som sagt de kan visa sig knivigt att avgöra om detta är fukt utifrån eller kondens på röret. Nu iom att du frilgat det så kanske det kommer till mer fuktig luft som kan kondensera. Om ventilationsröret kommer från köket så skall det dessutom vara brandisolerat. Tänkbart att reglerna var annorlunda när det gjordes. I rubriken nämner du dolda fel. Det är ofta oerhört svårt att få
Styx: [citat] I mina öron är det definitivt inga överpriser, i alla fall inte om det är seriösa, svenska firmor som lämnat priser..
Gurra nyfiken: Måste för ordningens skull rätta mig själv ser jag. Du slipper inte kapillärsuget under plåten,den finns där ändå.MEN,den når aldrig ändträt. Så ja,ha det gott alla. Mvh,Gurra..........
Bodtomte: Har planer på att lägga ett enkelt golv på vinden, liknande det på bilden. Vår vind har inte så högt i tak, men det kan ju vara bra att kunna ta sig fram däruppe. Är ju bra att kunna inspektera taket, murstock osv. Idag ligger det lite brädor utlagda så man hjälpligt kan ta sig fram. Jag vill ha en mer permanent lösning. Vlken dimension bör man ha på brädorna, vilket cc avstånd
lastkaj: En gång var jag hos en kompis och sällskapades i hans Finrum. Efteråt kändes detta väldigt fel. Jag önskar verkligen att han hade haft ett sällskapsrum. Jag förordar därför att nybyggen har vardagsrum, finrum, familjerum och sällskapsrum. :)
Mikael_L: [citat] http://www.teokonsult.se/plat/plfackor.htm Kolla ordet bandtäckning. Kolla även dubbelfalsat resp enkelfalsat. Avgör hur tätt det blir och vilken minsta taklutning som är säker (tror jag)
spikers_corner: Om du går in på www.byggmax.se, till plåt, rullar ner en bit så finns det något som heter tätband. Kolla om det är något som skulle funka för dig. Det luriga är att profilerna inte är likadan från alla tillverkare, så tätbanden är olika. Men Plannja har ett fyrkantigt tätband som skall gå klämma under det mesta.
v-g: Täta så gott du kan tycker jag. Använd någon slags åldersbeständig tape.
Familjen_Bygg: Kan och kan... Det är mycket man kan, frågan är bara vilket som är lämpligast och bäst. Det skall väl i och för sig inte vara något hinder att öppna takstolar där yttertaket har 27 graders vinkel. Föreslår att ni gör en statusinventering av takstolarna och yttertaket inkl. ledningsdragningar till takarmaturer och andra tekniska installationer. Om ni finner att allt är fullgott och
Bodtomte: Vi använder inte längre vår öppna spis, någon gång kanske vi vill elda, men det blir inte ofta. Man bör ju i sådana fall montera något skydd för skorstenen. En del talar dessutom om konstruktioner som ger ett bättre drag i ventilationskanalerna. tacksam för råd och synpunkter i samband med detta, som sagt vi vill kunna elda i spisen någon gång så skyddet bör ju inte hindra det.
fresve: TV:n skall väl stå på ngt? varför inte bygga en tvmöbel med en rygg där tv:n står gömd bakom, på ryggen kan du måla, tapetsera, eller vadsomhelst som gör att det blir snyggt.
GunnarM: Jo, det brukar nog vara tvärtom. I alla fall är det så man brukar göra idag. Men om det inte är några problem så är det väl inga problem? Normalt brukar det också vara utomhusluft som passerar luftspalten - om det är det hos dig föreställer jag mig att isoleringen gör ganska lite nytta ... Att det inte möglat kan bero på flera saker, t.ex. om det är en cellulosaisolering (spån),
Rallyrompan: Får jag bara fråga, betalade ni 250 000 kr för att byta takpannor eller bytte dem råspont, papp och läkt också? ///Ronny
Bodtomte: Ok, har länge funderat på att montera ett skydd, ska leta lite info om det. Tack
Mattias_Olsson: Håller på med att renovera vårat sovrum för fullt, eller det som ska bli vårat sovrum. Har reglat upp väggarna nu så de är raka och ska börja på med taket snart, vilket också behöver rätas upp då det skiljer 4cm från lägsta till högsta stället. Men då det är gammalt spåntat tak och sågspån på vinden så rasar det ner spån i varje kvisthål och på lite andra ställen samt
corvus: Byggaren. Tack för denna uttömmande beskrivning, du har verkligen bringat klarhet i mitt problem. Jag finner det också troligt att du har koll på vem eller vilka som skrev takstolsboken. Bugar och bockar.:) Med vänlig hälsning Corvus
Outlawvagabond: Ok då får jag ta och anlita någon som fixar det, skulle ju bara bli ett enkelt projekt men men så kan det gå.
Farzan: [citat] Orkade du inte läsa svaren de fick..??
dragkroken: Hade jag haft en isokern blockskorsten skulle jag troligtvis nyttja PL400 eller dylikt... I vårt fall så står här en putsad tegelskorsten... Den kommer att bli varm. Jag har tänkt mig att montera en krage av vinkelplåt som jag kan skruva fast gips eller minerit på. Närmast skorsten putsar jag ev. håligheter. Det blir inte helt diff.tätt men jag kan inte komma på något bättre - verkar
viltfjall: Dubbla säkert för att det är enklare än en rejält bred bräda. En övre (mot trekantsläkten och upp för att nå upp över takteglet) och en undre för att få stabilitet nedåt och täcka lite för utskjutande bit av tak på gaveln, summa två brädor :) Men en tycker jag är snyggare och för egen del fick det bli två en bit isär och helt plåtinklädda för ett RENT uttryck. Vi får se
viltfjall: Beror ju lite på om du vill framhäva takvinkeln på huset tillsammans med taket eller om du vill "gömma" och låta ögat koncentrera sig på andra delar av huset (ex en huvuddörr) För egen del blir det också grå takpannor, järnvitriol på träfasad och vita fönster med vita bleck. Dock har vi valt aluzink att klä in hela vindskivorna med då vi vill få bort synen från taket. Aluzink
viltfjall: Smaskade dit den där förbannade nocktätningen från Benders men trots att pannorna låg som dom skulle syns skiten om man tittar noga nedifrån. Förstod faktiskt aldrig vitsen men då den kom med i beställningen utan att jag sagt till så åkte den upp. Borde funka fint utan dock!