Hepp!

Har ett hus från 67 med enkupigt tegeltak, Weberödspannan DH antik. Antar att det inom åtminstone en tioårsperiod börjar bli dags att byta underlagspappen. Min tanke är att lägga tillbaka pannorna efter pappbyte, då pannorna verkar vara i ypperligt skick. Har nu möjlighet att köpa på mig identiska pannor lagda 1962 men har ingen aning om hur många det är rimligt att köpa på sig. Så mycket det går säger ni säkert, men som det är nu är jag inte sugen på att slänga massa pengar på pannor, har inte direkt någonstans att ställa dem och inte heller tiden att transportera dem. Alltså vill jag bara köpa på mig ett rimligt antal pannor.

På taket ligger det idag i runda slängar 3200 pannor. Det finns inga kupor men två takfönster och två murstockar. Runt dessa är det ju rimligt att tro att man får klippa nya pannor. Dessutom lär det gå en dröse pannor när man plockar ner det gamla teglet.

Hur många pannor ska jag köpa på mig? 100, 200, 800...

Hej

Jag tog ned hälften av mitt tvåkupiga tegeltak på 120m2.
Mindre än tio pannor gick sönder, dock så pajjade jag en del nockpannor då jag använde fel teknik för att dra ur spiken.

MVH PPALM

Hmm, mao bör det räcka med några hundra pannor. Det kan det ju vara värt att plocka på sig ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.