4 323 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vindavdelare
Hej!
Jag skall sätta vindsavdelare mellan takstolarna på vinden.
Skall man köpa Roxull´s "pappskivor", eller skall man köra med någon oljehärdad masonit istället?
Jag tyckte att pappskivorna var väldigt dyra, 67 kr/st på Silvan.......
Jag skall sätta vindsavdelare mellan takstolarna på vinden.
Skall man köpa Roxull´s "pappskivor", eller skall man köra med någon oljehärdad masonit istället?
Jag tyckte att pappskivorna var väldigt dyra, 67 kr/st på Silvan.......
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag köpte 30m-rullar vindpapp på Byggmax, 219kr/st och satte upp med bärläkt på högkant under. Det viktigaste är att vinden som letar sig in under taket glider lätt.
En fråga, många svar...... 
Nåväl.....
Med andra ord så behöver man inte köpa "färdiga" vindavdelare.
Utan man kan "tillverka" egna.
En fråga till pelleulf:
Är det inte bättre med oljehärdad? Måste den "andas"?
Nåväl.....
Med andra ord så behöver man inte köpa "färdiga" vindavdelare.
Utan man kan "tillverka" egna.
En fråga till pelleulf:
Är det inte bättre med oljehärdad? Måste den "andas"?
Ja, det är det som är grejjen med luftspalten. Den eventuella fukt som lurar sig in genom ångspärren (plasten) vid skarvar och eldosor (framtida tavelspikar kanske) stiger upp i isoleringen och kondenserar på den kallare skivan. Den sugs upp av skivan och torkas ut i luftspalten. Det är därför även viktigt att se till att luften har fri framfart både vid takfoten och vid nocken (det kommer inte ut mer än vad som kan komma in å vice versa) annars kan möglet komma på besök.under yttertaket.
Det handlar ju om väldigt lite fukt, men kommer den inte ut blir det mycket till slut.
Så har jag fått lära mig att det funkar. rätta mig den som vill
Jag har bara använt oljehärdat de yttersta 30 centimetrarna vid takfoten. Så det tål ett vattensprut när man tvättar fasaden.
I vilket fall som helst tycker jag att papp verkar lite sådär, vad händer om det blir ett vatten läckage i taket? Har man masonite så rinner det ut vid takfoten och kanske hinner bli upptäckt i tid! Lägg skivorna omlott (5cm) så kommer inget ner i skarven heller.
Det blev en del... förhoppningsvis till nå´n nytta
Mvh // Pelle
Det handlar ju om väldigt lite fukt, men kommer den inte ut blir det mycket till slut.
Så har jag fått lära mig att det funkar. rätta mig den som vill
Jag har bara använt oljehärdat de yttersta 30 centimetrarna vid takfoten. Så det tål ett vattensprut när man tvättar fasaden.
I vilket fall som helst tycker jag att papp verkar lite sådär, vad händer om det blir ett vatten läckage i taket? Har man masonite så rinner det ut vid takfoten och kanske hinner bli upptäckt i tid! Lägg skivorna omlott (5cm) så kommer inget ner i skarven heller.
Det blev en del... förhoppningsvis till nå´n nytta
Mvh // Pelle
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag har 40 graders taklutning och plastad undersida, så jag tror nog att det är i takfoten jag upptäcker framtida problem. Dessutom ligger det redan masonite ovanpå brädtaket under takläkten. Ska pappa utsidan till våren.pelleulf skrev:
Klicka här för att svara