Har lagt nytt plåttak på mitt hus. Men ser nu att det blir fula märken efter tak stegen, bort skavd färg och revor. Gör det något? tänkte bara så det inte börjar rosta där färgen är borta.

MVH Anders

Du bör så fort som möjligt måla över där plåten är framme. Lyssna där du köpte taket. De brukar ha små burkar med bättringsfärg. Vad har du för stege och är den rätt monterad?

Har du gummilist under stegen?

nej har ingen gummi list under...ska man ha det eller? jag använder den gamla tak stegen jag hade den på mitt gamla plåt tak. Går det att bara lägga i med vanlig svart stål färg?

MVH Anders

Ja, det bör man ha. När man köper nytt så får man med en gummilist som ska klistras fast under stegen.

Är du säker på att den gamla stegen passar till det nya taket? Det skiljer nämligen i profilbredd på olika plåtar. Stegen ska ligga i mitten av dalen på båda sidor. Annars är det omöjligt att komma ifrån bucklor och repor.

ja den ser ut att passa ganska bra. Går det att köpa sådan gummi list någonstans tro?

/anders

Annars kan du skära ut gummibitar av gamla stänkskydd. Limma fast dom på stegen med kontaktlim.

ok ska se om jag har nått gummi jag kan använda.
Men vad ska jag använda för färg för att måla då? måste jag ha grund färg åxå där det är avskavt?
Hur fort kan det börja rosta annars?

MVH Anders

Det blir bäst om du grundar med en metallprimer. Ytrost kan du få inom en vecka.

om det hinner bli ytrost innan jag ska måla, kan jag bara måla över det då eller måste de slipas bort?

/Anders

Slipa bort det med ett fint sandpapper.

Immobil skrev:
Slipa bort det med ett fint sandpapper.
Är det så lämpligt att slipa på galvad plåt?
Oftast är det ju bara färgen som är bortskavd... och om det endast är små skador i galven så självläker den...

Är plåten galvad? Trodde den var lackad? ;-\

All takplåt har väl ett galvskikt under färgen!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.