Hej!

Behöver lite råd till mitt bygge av skärmtak 2,40 X 2,80.

Skärmtaket sitter mot garaget som är putsat och har gråa takpannor.

Jag tror att att det skulle vara snyggast med "slät plåt" där plåtslagarn veckar ihopp plåten.

Fick ett pris på ca 500:- /kvm är lite dyrt tycker jag men ska det bli bra så kostar det tydligen,
eller är det någon annan som har något förslag. som sagt så är det ett skärmtak för cyklar
som skall byggas.

Ps. hur mycket är ca 8 grader på 3 meterDs.

Grå papp eller shingel kan ju ev. passa till.

Om det är 3 meter på den horisontella delen, alltså 3 m ut från väggen blir fallet ~42cm (42,16cm) i vertikalled vid 8 grader. (Om taket är 3 meter, dvs den lutande delen är 3m lång blir det vertikala fallet 41.75cm, inte så stor skillnad). ;)

500 kr/m2 för bandtäckning är ett väldigt bra pris för ett så pass litet jobb. Om du tycker det är för dyrt så skall du nog glömma slät plåt, tror knappast du kommer billigare undan. Det blir ca 3000 kr inkl moms och då skall du ha ståndskiva mot putsade garaget, hängskivor? och språngbleck/fotplåt. Hittar du någon som tillverkar allt det samt monterar det för ca 3000 kr inkl moms och material kan du vara väldigt glad.

Annars får du nog montera papp eller shingel eller liknande själv, men det är ändå en viss materialkostnad för det. Du kan ju även montera någon form av korrugerad plåt (TRP, fantompanna mm) själv.

Men om du får hela jobbet för 3000 kr (tvivlar tyvärr) så skulle jag lätt välja det eftersom materialkostnaden för de andra säkert minst är en tusenlapp, då är inte skillnaden så stor och du slipper göra jobbet själv...

Tack för svaren och så ska jag fundera på vilken typ av tak som jag satsa på!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.