Tak & Vind
SJÖVÄGEN: Tror du det är smidigast med en balk i nock? Jag tror i alla fall det blir snyggast. 24M² av rummets 37M² kommer att få snedtak. Arbetsmoment: En ände på murstoken, det bler en liten bit från rökkanalen så det kommer inte bli särskilt varmt. Men man kanske inte ska ha trä direkt på muren i varje fall. En ände i ytterväggen, tror att jag behöver förstärka den regel som går ner
Styx: Ta in fler offerter och jämför så ser du snart hur priset verkar...!
Bigfoot: I vinkeln mellan hustaket och verandataket så har vi ränndalar av plåt. (Taket i övrigt består av betongpannor.) Det har släppt ganska mycket färg från dom, så dom skulle behöva målas om. Är det något särskilt man behöver tänka på? Jag kikade på byggmax sida och såg att dom hade plåttaksfärg och plåttaksprimer, räcker det att stålborsta så gott det går och sedan stryka
Tallguy196: Hej! Jag märkte, när jag bytte tak på stugan, att det blev tystare eftersom det nya taket är skruvat. Det gamla var spikat , hade mer spelrum och det kunde röra sig mer. Men det är ju ett jä-a jobb att byta spik mot skruv...
Conquer: Står inför ett problem! Vill göra en utbyggnad av befintliga huset,där gaveln skall bestå av tre stora fönster i mitten,ovanpå dom skall ytterligare fönster stå. Alltså dom två översta sidofönsterna skall gå i 23 graders lutn mot nock,och mittfönstret kommer bli som en spets upp mot nock. Men hur ska man lösa det smidigast, då takstolar inte går att använda då utrymmet skall
Nordabeck: Hmmm, vid närmare eftertanke...Man kan ju så klart lämna papprullarna och inte skarva innan man går på nästa del av taket... Bara rulla ut en del i taget tills man är i hamn... Ibland behöver man ett par minuter att reflektera... innan poletten trillar ner =) Estwing, din ide att gå från höger låter som en vinnare... Jag är beredd att tänka om. Tusen tack för tipset!
pappskallen: Jag hade valt att hämta mina grejjor hos det lokala plåtslageriet då dom (åtminstone i vårat fall) har högre kvalitet än Byggmax/coop/silvan mfl. Dessutom kan du säkert få hjälp med tips o ideer samt lite tillkapning mm. om så behövs.
storstark: Tråden är bra gammal... Plannja's renoveringsbrickor kostar över 30:- st (priset gäller med rabatt och 1800st brickor). Haironville säljer en liknande bricka för ~10:- st. Med brickor bör man använda plåtläkt. Går även att lägga en regel i botten på profilen å skruva genom skivan och ner i upplaget. Det är dock kanske inte att rekomendera om det är eternit. Finns ju även
ejwbegysv: Vi spände upp en pressening i ställningen som pannorna fick åka ner för (som en rutschkana) där nere stog det 2 damer och plockade pannor... Tror max 5-10st gick sönder.. Gick lika fort som att kasta dom i en kontainer...
brynar: Förra året renoverade vi vårt fritidshus - bla tog vi bort gamla eternittakplattorna och lade istället takpapp. Lite trist kanske - därför är planen att lägga shingel ovanpå. Går det att lägga shingeln direkt ovanpå och hur gör man då med plåtarna - går de att använda igen då shingelplattorna verkar vara relativt tunna?
yuphin: Hej! Ska byta ut taket på uteplatsen vid kolonistugan, och undrar om ni kan rekommendera ett prisvänligt alternativ på tak? Vill helst ha ett ljust tak som är lätt att montera. Uteplatsen är ca 4x2m.
stab.76: japp bara kasta ner skiten lägg en stor skabbig presening bara så du kan samla ihopa till fylle haha annars kan gräsklpparen göra fina fynd o kasta runt några burkar radon i bältet e ju inte fel för finns säkert många sköna getingbon under pannorna kan ja garantera dig
stab.76: Har ett gammalt hus från 1939 där det finns en krypvind har nu fått en snilleblixt att riva taket från strax efter där burspråken går ut. sen lägga ut så det blir helt platt och klä in det med plåt,foga in skorstenen så inte vatten kommer den vägen,och givetvis lägga ngn form av trall så det inte blir katt på hett plåttak + sätta räcken runt så det blir en solterras med
grävaren: http://www.trebolit.se/Upload/File/Trebolit_Taklagginstr.pdf
estwing: [citat] precis... DUBBELHUVAD!! samt 2" spik till formplyfan;)
oskis 123: Det där är ju inte helt självklart att svara på... Ett boktips: "Vandrande fukt, strålande värme" av Carl-Erik Hagentoft! Där får man lite insyn i hur luft och fukt vandrar hit och dit och varför. Ett sätt att lära sej mer om sitt klimat i huset helt enkelt.
enebacken: Jag ska lägga om mitt yttertak, under pannorna är det brädor, typ lock panel, och tar jag bort överbrädan så är det 1-2cm mellanrum mellan underbrädorna, har funderingar på att ta bort överbrädorna och så pappa på underbrädorna med mellanrummet kvar, kan jag göra så? Andra ideer om hur jag ska göra??
klej: Ja precis så menade jag: en limträbalk från gavel till gavel. Tack för ett bra svar :-}
anaitis: Det finns inget krav, men med oklassat virke får du gå upp i dimension för samma hållfasthet.
trojlee: Blir att byta tak i år eller nästa år...har ett tegeltak som verkligen har gjort sitt...är less på att byta ut drösvis med plattor varje år så nu har vi bestämt oss för plåttag á la Fusktegel(planja royal). Det jag funderar över är hur mkt underjobb det blir? Taket lyftes ner för några år sedan och då byttes takpappen och allt lades tillbaka. Taket är spikrakt så måste man
Nimajneb: Snön hade jag aldrig tänkt på, men o andra sidan så har vi inte så mycket snö i Blekinge.... mer fuktiga havsvindar..
ArvCop: Hej Jag renoverar ett timmerhus ifrån slutet av 1800 talet. Har öppnat i nock (tagit bort krypvinden med spån). Bilder finns på www.nyström.com Taket är spontat med läkt ovanpå och därefter tegelpannor. Taket är i relativt bra skick och jag kan inte hitta någon fukt under sponten. Jag har lite funderingar på hur jag skall gå till väga då det är första gången jag arbetar med tak,
wintermania: jag valde ytbehandlade, pristillägget var inte mer än 15-20 öre per panna så jag tar risken att ytbehandlingen kanske inte är alltför långlivad
ppalm: Hej Om man har väldigt brant utrymme så kan man göra/köpa en trappa som ser ut såhär [bild] [bild] Källa http://www.grumssnickerifabrik.se
P-G: Även i Malmö är det bara en "huvudanläggning" som tar emot eternit, som ovan nämnt i dubbla säckar. Tror det är cirka 1300 kr/ton hos oss, men man ska tydligen passa sig för att komma med mer än ett ton i taget, annars riskerar man klassas som "yrkesman" eller liknande (sistnämnda något jag läst här i forumet). Men att sätta tillbaka eterniten, är det verkligen en god idé? I så
Tomas J: Ja, nu är jag ägare till 528m 23*36 så nu finns ingen återvändo. Jag gjorde som du tipsade om duell, och kör den även som ströläkt. Sen så mätte jag avståndet mellan takstolarna och de visade sig att de inte var så noga 1913... Det var 1200 c/c på några och 1000 och 900 på några, så det var lite varierat. Enligt Moniers beskrivning ska man ju lägga en ströläkt mellan