6 341 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Isolering med cellulosafiber i Smålandsvilla
Hej
Vi ska snart börja inredningen av vår oinredda vind på huset från Smålandsvillan.
Vi kommer att isolera med cellulosa fiber (lösull) på snetaken och skivisolera gavlarna.
Undrar om det är ngn som har isolerat sin ovanvång från smålandsvillan med lösull?
Fungerar det verkligen att köpa färdiga vindspaltsskivor till dessa hus? Enligt beskrivningar så ska ju dessa skivor fästas i mitten i taket ovan. Hos smålansvillan utgörs taket av board. Inte mycket att fästa i, samt att jag inte vill göra små hål i detta. Man känner sig tvingad till att köra med masonite istället för färdiga vindspaltsskivor. Eller?
Vad har ni för åsikter om användning av diffusionsväv eller plast i konstruktion med lösull(cellulosa fiber)?
Det står mellan (sett utifrån huset):
alt 1 takpannor/masonite/luftspalt/cellulosa fiber/plast/råspont
alt 2 takpannor/masonite/luftspalt/cellulosa fiber/ngn form av diffusionsväv/råspont
Vi ska snart börja inredningen av vår oinredda vind på huset från Smålandsvillan.
Vi kommer att isolera med cellulosa fiber (lösull) på snetaken och skivisolera gavlarna.
Undrar om det är ngn som har isolerat sin ovanvång från smålandsvillan med lösull?
Fungerar det verkligen att köpa färdiga vindspaltsskivor till dessa hus? Enligt beskrivningar så ska ju dessa skivor fästas i mitten i taket ovan. Hos smålansvillan utgörs taket av board. Inte mycket att fästa i, samt att jag inte vill göra små hål i detta. Man känner sig tvingad till att köra med masonite istället för färdiga vindspaltsskivor. Eller?
Vad har ni för åsikter om användning av diffusionsväv eller plast i konstruktion med lösull(cellulosa fiber)?
Det står mellan (sett utifrån huset):
alt 1 takpannor/masonite/luftspalt/cellulosa fiber/plast/råspont
alt 2 takpannor/masonite/luftspalt/cellulosa fiber/ngn form av diffusionsväv/råspont
En liten varning, bara.
Råkade läsa att vissa fabrikat av cellulosafibrer är mögelbenägna.
http://www.byggnadsvard.se/index.ph...-men-inte-vatten&catid=44:isolering&Itemid=68
Värt att kolla upp!
Råkade läsa att vissa fabrikat av cellulosafibrer är mögelbenägna.
http://www.byggnadsvard.se/index.ph...-men-inte-vatten&catid=44:isolering&Itemid=68
Värt att kolla upp!
Hej,
För att kunna ta del av alla fördelar med att använda cellulosa, fuktvandring, att materialet andas etc. bör du välja alternativ nr 2. Lämplig sk. ångbroms (inte att förväxla med ångspärr=plastfolie) finns tillgänglig från en mängd aktörer. Jag rekomenderar ÖKO-Natur från IsoCell, Halotex D50 från Mataki eller Tyvek Ångbroms. ÖKO-Natur är dessutom cellulosabaserad.
Jag vet inte hur den yttre delen av klimatskärmen ser ut men det kan vara att rekommendera att du även använder någon form av diffusionsöppen vindtät duk för att få en lufttät konstruktion. Det finns också att tillgå hos samma leverantörer.
Lycka Till!
För att kunna ta del av alla fördelar med att använda cellulosa, fuktvandring, att materialet andas etc. bör du välja alternativ nr 2. Lämplig sk. ångbroms (inte att förväxla med ångspärr=plastfolie) finns tillgänglig från en mängd aktörer. Jag rekomenderar ÖKO-Natur från IsoCell, Halotex D50 från Mataki eller Tyvek Ångbroms. ÖKO-Natur är dessutom cellulosabaserad.
Jag vet inte hur den yttre delen av klimatskärmen ser ut men det kan vara att rekommendera att du även använder någon form av diffusionsöppen vindtät duk för att få en lufttät konstruktion. Det finns också att tillgå hos samma leverantörer.
Lycka Till!
Det går nog att använda vindavdelare som fästs i mitten. Om man använder masonite får man ju samma problematik. Jag har isolerat vår smålandvilla och byggt luftspalt med hjälp av masonit. Denna är fäst i mitten mellan takstolarna med hjälp av 25*25 läkt som är limmad i den yttre boarden. Tanken med detta är att man inte vill att skivorna skall pressa mot varandra och därigenom stänga luftspalten samt under monteringen av isoleringen vill man ju inte att skivan skall buka för mycket. Den pressas senare när isolering och gles kommer på plats upp igen.
Samma borde gälla för vindavdelarna. Om man sprutar lösull vill man ju inte att vindspaltsskivorna skall hänga ner i mitten och stjäla utrymme för isoleringen. Dessa bordeman enkelt kunna smältlimma på plats. Smältlimmet kanske inte håller över tiden men det räcker gott och väl till för att man skall hinna fylla på med isolering. Vikten av vindspaltskivorna, om de skulle släppa, bör ju inte vara tillräckligt för att packa ullen så att man förlorar isolerförmåga.
Samma borde gälla för vindavdelarna. Om man sprutar lösull vill man ju inte att vindspaltsskivorna skall hänga ner i mitten och stjäla utrymme för isoleringen. Dessa bordeman enkelt kunna smältlimma på plats. Smältlimmet kanske inte håller över tiden men det räcker gott och väl till för att man skall hinna fylla på med isolering. Vikten av vindspaltskivorna, om de skulle släppa, bör ju inte vara tillräckligt för att packa ullen så att man förlorar isolerförmåga.
Klicka här för att svara