46 805 läst ·
20 svar
47k läst
20 svar
Skruvhål i plåttak, hur täta
Handlar inte detta om att det mellan olika ädla metaller kan uppstå galvanisk korrision då de omges av syrehaltigt vatten (regn). Resultatet är ju att plåten äts upp. Normalt kan man blanda rostfritt med vilken annan metall som helst. Koppar och stålplåt funkar väldigt illa, aluminium och stålplåt vet jag inte...
Jo, det stämmer. Åsikterna går tydligen isär om hur allvarligt det är. Men jag har sett att det runt alu-popnit gärna rostar i vanlig stålplåt. Fast i mitt fall har det suttit i över 20 år. Men det känns dumt att minska livslängden genom att blanda de olika metallerna. Plannja rekommenderar alu-farmarskruv till aluminiumtak och vanlig farmarskruv till vanlig stålplåt. Precis som du säger rekommenderar de även rostfri skruv till såväl alu som stålplåt.Larsa skrev:Handlar inte detta om att det mellan olika ädla metaller kan uppstå galvanisk korrision då de omges av syrehaltigt vatten (regn). Resultatet är ju att plåten äts upp. Normalt kan man blanda rostfritt med vilken annan metall som helst. Koppar och stålplåt funkar väldigt illa, aluminium och stålplåt vet jag inte...
När det gäller att plåten är försinkad så är det väl på ytan. Borrar du hål i plåten har du inte mycket zink inne i plåtenstorstark skrev:Om man tittar i Emhart's handbok
[länk]
Så står det att alu-nit i stål ger något eller påtaglig acceleration av korrosion, beroende på miljö.
Dock så är nästan all plåt förzinkad, och som du ser så är aluminium + zink klass A. Därför tolkar jag det som att det är ok att använda aluminiumnit med förzinkat stål.
Det bygger jag även på att man i tabellen har med popnit i zink, vilket förstås inte finns, utan man menar varmförzinkat stål.
Rostfria popnit är som du säger mycket hårdare att dra än aluminium. Kräver en tång utav högre kvalitet.
Har du förresten någon källa till påståendet om plannjas garanti? Skulle vara intressant att läsa.
Jo att zinken är flytande har ju även det med galvaniska strömmar att göra. Zink atomer vandrar helt enkelt över och täcker den frigjorda ytan av oädlare metall. I princip kan man jämföra det med hur man kromar stål genom att låta en elektrisk ström tvinga kromatomer fästa på stålytan.
Lite kommer man ihåg från gymnasiet
Lite kommer man ihåg från gymnasiet
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden