H
hilife: Undrar om det finns någon plåtslagare här som möjligen kan ge lite input på en fundering om tidsåtgång och kostnad för att lägga takplåt. Vi har bestämt oss för vanlig mörkröd plåt, vet ej märke tyvärr, att ha på vår veranda, burspråk samt ett taklyft. Till detta behövs även 2 skorstensskoningar samt ett bleck som leder bort vatten från den tredje skorstenen längre ner.
0 svar · 10,7k läst
Y
youppie: Ska montera masonite till luftspalt under mitt undertak som är av råspont. Taktstolsbenen ligger i tegelväggen och sticker upp några centimeter över tegelväggen. Mellan tegelväggen och råsponten ska jag montera masonite men funderar på hur långt masoniten ska sticka ut. Ska masoniteskivan sticka ut någon centimeter utanför tegelväggen för att eventuellt vatten ska kunna droppa
0 svar · 2,5k läst
Hink2
Hink2: Hej. Ska lägga om ett tak pga av en gammal vattenläcka. Det är ett gammalt tak av "Sydeuropeisk" stil, dvs ethernitplattor under och sedan ligger takpannorna lösa ovanpå. Det är korrigerat och takpannorna är ungefär ovala. Tänkte att jag kanske skulle klä med takpapp direkt ovanpå då jag inte vill röra etherniten.?? Pannorna kan varken skruvas eller spikas fast efter utan man får
0 svar · 2,3k läst
A
AndersS: När det gäller betongpannor stämmer det bra med 30-35år, när det gäller hus från 60-70-tal, sedan vet jag inte om man lyckats förbättra pannor och papp så de nya klarar 10-15år ytterligare. För tegeltak och pappbyte gäller detsamma som för betong men att pannorna kan läggas tillbaka åtminstone vid ett byte. Äldre tak hade dessutom tunnare läkt som gjorde att de snabbare blev
7 svar · 40,9k läst
T
tobias_p: Nocken blir en limträbalk som är 115x495, och ja, vi tänkte fästa "takstolarna" direkt i limträbalken. Det är just dimension på "takstolarna" och hur tätt dessa ska vara vi undrar? 45x220 låter grovt? Som sagt här behövs expertis. http://tp-prod.com/bilder/utbyggnad/images/01_stugan_utbyggnad.jpg Vi kommer ha en limträpelare 115x115 mellan de vinklade fönstern som limträbalken vilar
2 svar · 5,0k läst
H
Hybris: Hejsan, Jag har inte haft tid med detta skumma rör pgr av vattenläcka och lite annat skoj på vinden. Kommer posta ett svar så fort jag hunnit med Era tips med att lukta och skrika i röret. ;-) Tack för alla tips så far! Återkommer så Ni får veta det spännande slutet på historian. Vart går röret? Kanske till en annan dimension? ;-) (man måste ha lite humor då det strular med taket)
7 svar · 5,2k läst
·
T
tobias_p: Tack.
2 svar · 1,8k läst
T
H
Hybris: Det där med kondens. Bör man isolera röret på vinden alltså? Röret syns i vitt i bakgrunden på bilden. Det är ungefär mitt i långsidan på huset. Drar jag ut det på långsidan är risken att den varma luften går upp i vinden via springorna. Vad brukar man göra? Upp på taket? ut på kortsidan? Skall lägga om taket som idag är betong och byta till bandad plåt. Detta inom 6-8
5 svar · 3,2k läst
·
S
Styx: Riktigt, och det är därför jag tycker det är absolut sista utvägen.!!
15 svar · 3,7k läst
·
GoForIt
GoForIt: Ofta brukar ju högre pris innebära tjockare isolering av luckan, och lite bättre materialkvalitet. En möjlighet är ju att komplettera en tunnare isolerad lucka med ytterligare en lucka (som öppnas uppåt) med tjockare isolering.
2 svar · 2,4k läst
D
danielr112: Läsvärd tråd! Har ju tillgång till att tillverka egna så det ska det nog göras helt klart! Så frågan är hur ska man lägga.. köra med t ex om man kör med 45*95 så lägger man dem på varandra och får då t ex 7*45 = 315 hög balk?
25 svar · 45,9k läst
P
PelleBerg: Ingen som har någon idé? /Per
1 svar · 1,2k läst
·
Immobil
Immobil: Fast allra bäst blir det med ett sluttande tak.
5 svar · 1,4k läst
mandus
mandus: Ja, jag hade gärna sett att den övre kupan satt mer till vänster så att man slapp en krök.
5 svar · 3,2k läst
·
SnickarNicke
SnickarNicke: [citat] Jag har ingen aning om vad du menar. Min rekommendation på takpapp under pannor är alltid den vanlig underlagspappen, MB 350, YAP 2200 från Mataki. Om du väljen en annan, kolla kvaliten så du får motsvarande YAP2200. Om det är kallt ute när du ska lägga den, kan det vara bra med värme på klistret. Takpappen jag nämner håller nästan hur länge som helst (40-50 år om pannorna
1 svar · 1,2k läst
E
elsacamilla: Vi är på väg att köpa ett 1,5 plans hus byggt 1981. På övervåningen är det öppet upp till nock och vi upplever att rummen skulle kännas betydligt större om man gjorde en längsgående takkupa eller takkupol. Takstolarna ligger med 1 meters mellanrum och min fråga är nu, hur mycket kostar det att öppna upp en sida så att det blir ståhöjd i rummen på den sidan? Det som jag
0 svar · 2,8k läst
F
Frebbe: Vilka material du kan använda, beror på konstruktionen. Men om ditt hus har betongpannor idag, så är det nog dimensionerat för att klara de flesta material. Sedan har du kanske bygglov, grannar mm att ta hänsyn till. Nya ytbehandlade betongpannor med nytt undertak är ju ett lämpligt förslag. Vad du kan göra själv, kan du ju bara svara på själv. Men om du inte har specialkunskap så
1 svar · 2,9k läst
F
Frebbe: Nockpannan bör absolut täcka spikhålen på den översta raden, men naturligtvis får du inte dra upp den översta raden så att den näst översta radens spikhål blir synliga. Du kan ju testa om nocktätningen täcker spikhålen innan du läktar om. Är ju bra att göra så lite spikhål som möjligt i pappen...
1 svar · 2,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: Att tänka på är att en rund spiraltrappa tar mycke mer plats än man tror om det ska gå att ta upp några möbler i den.
2 svar · 4,3k läst
P
petersson79: Ska troligtvis bygga ut huset och behöver då fler takpannor. Märket får jag till Nored Zanda, röda/vinröda i färgen. Nån som har en bra gissning var man skulle kunna hitta såna här? Sökt på nätet men de flesta jag hittat är mörka. I GBG med angränsande län som det heter på Blocket hade vart det bästa...
0 svar · 5,0k läst
5.2 racing
5.2 racing: Varför snåla in på råspont? Kostnaden kan väl inte vara så farlig?
6 svar · 10,5k läst
5.2 racing
5.2 racing: Grunda med en oljegrund så slipper du ev genomslagsfläckar.
3 svar · 3,4k läst
·
N
Norell: [citat] Hej Eastwing, du får gärna berätta hur du mäter, markerar och kapar till en snygg ränndal med lertegel, det är nog många som undrar.
17 svar · 19,9k läst
G
glenn30: hej jag skulle tro det är kondens,jag har samma på mitt altantak,det blir fukt under plasten o det droppar,det enda är nog att köpa ett isolerplast,en dubbel plast med luftspalt emmellan,då får du inga droppar på undersidan.
1 svar · 4,0k läst
A
AndersQ: Hej! Idag har vi en stentrappa som går ut på sidan längs väggen. Ni vill jag ha en trätrappa som går rakt ut samt en liten veranda framför dörren på ca 1.0 m djup och 2.0 m bred. Ovan detta ett sadeltak med tegel. Jag har inte tummen mitt i handen men däremot behöver jag en ritning och lite inspiration så jag vet vart jag skall börja. Taket skall stöttas upp med 2 stolpar på plint.
0 svar · 4,8k läst
F
Farzan: Boracol angriper bara symptomen (möglet). Påväxten beror väl på att vinden är för fuktig och då måste man titta på vad det beror på och göra något åt det. Det här är inte enkelt för det finns inget generalrecept som passar alla hus.
1 svar · 1,8k läst
v-g
v-g: Nemas problemas. Är den smal så gör som du sa det är precis detsamma. Är man orolig att den ska vara klenare än de andra brädorna så sidspika den om möjligt mitt mellan takstolarna (dvs där den hänger i luften). Många tänker inte på de mirakel en handtrissa kan göra. :D
14 svar · 6,9k läst
Fasting65
Fasting65: Weland stål har falsfästen för stege... www.welandstal.se Sån har vi monterat. Klockrent!!! [bild] [bild] Vi har även snörasskydd (eg. "snökratta") vilka kläms fast i falsen. [bild]
4 svar · 8,9k läst
D
daniprince: Svetsning av papp skall du överlåta till en papptäckare. Inget man kan beskriva.
1 svar · 3,9k läst
A
andreas_gbg_: Ja då vart sotarn här och hade inga problem med befintliga stegar, han önskade att jag fixade hakar på den vanliga stegen så det går att haka fast i hängrännan, även att jag kunde sätta fast takstegen lite bättre.
7 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.