Tak & Vind
Per: Vi skaffade en från ByggEra, http://www.byggera.se, för några år sedan. Den är tredelad i trä med isolering i luckan. Tyvärr är den bara 49 cm bred. Vilket gör det trångt att bära upp och ned kartonger. Om jag skulle göra om det så skulle jag söka efter en stege som man drar ner och där öppningen är bredare.
lastkaj: Ok, jag gjorde så här - Byggde en plattform av plywood som har samma vinkel som de två taken som möts, men gör så att plattformen hamnar cirka 1 cm över takpannorna. Plattformen går ända upp till de två nockarna och omringar skorstenen. Takpannorna hamnar alltså under denna plattform. Tänk på reglerna att inte bygga brännbart material för nära skorstenen. - Klär plattformen med
Mats: Kan du inte mäta avståndet från nock på båda gavlarna och sen bara ta ett snöre och markera var fotbrädan ska vara eller har jag missuppfattat nått?
Familjen_Bygg: Har svarat plexi med ett PM, men vill gärna be er andra om ett svar på min fråga. :) :) :)
petter: Jag tackar för dessa goda råd. Jag var tvungen att börja innan de sista inläggen kom in. Jag gjorde precis som Sville rekommenderade! Med tanke på bilden nedan är nog mitt hus inte så snett i alla fall...
pappskallen: Själva takläggningen (ytpapp+arbete) bör hamna på runt 6000 spänn, sen har du ju bortrivning, råspont och underlagspapp, det får någon snickarkunnig svara för, men pappen bör ligga på ca 200 kr/kvm..........
Sven2: Kikade lite på Mjöbäckspannans infästningsbeslag för nocken. Benders har något liknande. Det är en u-profil som brädan ligger i och plattjärn som går ner på varje sida om råsponten. Enligt läggningsanvisningarna kan man använda en vanlig bärläkt som nockbräda om man använder detta beslag. På Mjöbäckspannans beslag sitter u-profilen gängad på en skruv så att man kan
rincewind: Hmm tackar för det utomordentliga bra svaret. Är det någon som vet vad svartmöggel kan ha för inverkan på små-barn? Och hur vet man om det har börjat sprida sig? osv?? *orolig*
pleximaster: Som ovanstående sa saltutfällningar från regnvatten och pannor. Helt normalt. mvh plexi
Mats: Ska det hålla i två år skulle jag säga plåt men eftersom det inte var ett alternativ så presseningar kanske
Bob_the_builder: Jo, du har rätt i att nocktätning är något annat, Mathias. Den rullen är ventilerad, det är inte skorstenstätningen. Jag har byggt huset i vinkel, där vinkelbyggnadens tak ansluter någon decimeter under nocken på huvudhuskroppens. Nockplankan går ända fram (förbi ränndalsplåtarna) och plåtarna slutar mot plankan. För att täta här har jag använt den nämnda skorstenstätningen.
Svedalahem: Vad har ni kommit överens om? Vad står det i beställningen från husföretaget... Står det att slutytan skall vara slät gips eller gipspanel så är saken klar om det visar sig vara annat som sitter uppe.
Svedalahem: Angripna? Om du menar att vissa pannor är frostsprängda (spruckna/trasiga) så kan (skall?) du (eller säljaren) naturligtvis byta ut dessa mot hela istället. Då köper du dig säkert lite mer tid.
MathiasS: Javisst, det är inklätt underifrån, samma material som i takfotens låda (utmed långsidan alltså), i mitt fall 17x95. Fotplåten monteras längstned på taket, vid takfoten. Googla på fotplåt så hittar du info, finns också många trådar om fotplåtar här på forumet.
frecarlen: I samband med en takomläggning (eternit -> bandtäckning) så förbereder jag att framöver tilläggsisloera vinden genom att få vindavledare på plats. En spalt på 50mm finns nu mellan råsponten och avledaren en bit upp från takfoten. - - - Taket är ett sadeltak ca 25 graders lutning, bjälklaget är betong med ca 20cm mineralullsmattor. Mekanisk frånluft och ingen möjlighet att fukt
sville: Kolla in http://www.lindab.com/itcenter/teknikprofil/filer/Broschyrer/SV/AITakavvattning.pdf
knoster: Om man bara tar bort banden över det virke som ska bytas och ska laga i det igen så måste man öppna försiktigt så man kan falsa ihop gamla och nya banden
sville: Enl. va den plåtisen som jag använder mig av kostar bandtäckning 300:- + moms/m2. Tror han sagt att kopparn är 3 gånger så dyr.
fredwel: NP ;D Var medveten om att äkta stuckaturer i riktigt gips på byggmarknaderna är rejält dyra i jämförelse med vad man betalar på en stuckfirma. Å andra sidan så är de inte mycket dyrare än fuskstuck i cellplast, men bra mycket snyggare! (Tar dock en hel del mer tid att sätta upp!) /Fredrik
Karin_J: Hej! Finns det någon som har erfarenhet av att bygga bågformat/ välvt tak (träkonstruktion)? Av den typ som man ofta ser på lager/industrilokaler. Vi önskar bygga vårt hus med sådant tak, men har lite erfarenhet av det och finner lite information på nätet. Tacksam för svar! Karin
MP: Har någon länkar och info angående vad man bör beakta vid köp av plåttak. Finns det några oberoende rekommendationer?
Chao-Li: Det ska du nog kolla med en yrkesman om. Kan nog skilja en hel del i pris på dina alternativ. Och sen vill man ju att det ska se bra ut. Specialer gör inte alltid det...
lastkaj: Jag har nu pratat med en kompis som är snickare o han sa samma sak som ni. Inga problem för en plåtis att fixa. Ska snacka med plåtgubben idag.
CarMan: om jag fyller huvan helt med issolering så borde väll tempraturen både inna & utanpå huvan bli ungefär den samma? om så är fallet bildas ingen kondens. om jag inte issolerar kan luften inna i huvan vara varm, när natten kommer & tempraturen sjunker fort på utsidan så kan jag få kondens? tänker jag rätt?
Haagbard: Inte för att det är svar på din fråga men på många timmertorp släpper man ju helt enkelt ut hängrännan någon meter och har en kätting i änden som vattnet får följa........och tidigare med trärännor brukade det vara en tunn träslana istället för kätting. Här sitter förövrigt stupröret på den brädan som är lock över knutlådan, hade däremot stugan vart lägre så hade
Mats: Gävle är snözon 2 eller 2,5. så det är rätt och moelvens program säger också 90X405 om jag går ned till 2.5 i snözon Tror inte att programmet klarar takstolar tyvärr.. Finja har några pdf:er om byggnader i betongprodukter men de kör med trätakstolar så prova och se om du hittar något i lämpligt format där. Takstolsboken har jag fått mig rekommenderad. Den finns på vissa
hempularen: Intressant fråga, har liknande problem fast inte förrän nästa år (pågående om/påbyggnad). Men tänk på att kanalen från köksfläkten skall vara brandisolerad, antingen med mireralullsmattor, eller med gips (vet ej om det krävs dubbelgips). Jag har funderat lite på hur det påverkar genomföringen ut till yttertaket.
sville: Det hela borde klassas som ett dolt fel så säljaren borde få ta skiten och sen i sin tur gå vidare till entreprenören. Din besiktiningsman borde oxå ha en del i det hela, men efter vad jag har hört är det inte så lätt att få dem att ta sitt ansvar. Men lätt att jag hade provat att gå på båda. GL!
sville: Den du tänker på har jag aldrig lagt, men varit med med dubbelfalsad slät täckning. Där råspontar man och pappar och sedan plåten direkt efter. Funkar fin fint.