2 204 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
yttertakomläggng m.m.
Hejsan!
Jag har fundering på att lägga om mitt yttertak och har haft en hantverkare här som kollat allt. Huset är gammalt, byggår 1873, så det ligger sticketak undet teglepannorna idag, är det inte intakt får han ta bort det. Men han räknar med att det är bra, om det skulle vara småskador på räknar han med att byta just där.Finns också två skorstenar på huset, en på varje vinkel. Det ena är ganska ny, likaså plåten runt , men plåten runt den andra skorstenen är gammal och måste bytas ut.
Är meningen att han skulle byta rännorna runt huset också,
Fick igår offerten av honom och höll på att svimma.
Då har han ändå missat att räkna med gavelbeslag,som jag bad om, räknade istället på vindskiveplåt. Missade också att ta med ny plåt runt skorstenen, kopplade taksteg vid båda skorstenarna eftersom takstegarna där är av gammal modell och byts ut samtidigt.
Huset jag äger och bor i är på ca 85 kvadrat yttermått, taket är på 149 kvadratmeter och i vinkel.
Här är offerten
Benders, Palema 2 kupigt taktegel 1320 st
Benders nockpannor 68 st
läkt 550 m
luft 200 m
regnränna 125 mm 42 m
rännkrock 80 st
ränngavel 4 st
innervinkel 1 st
yttervinkel 1 st
omvikningskupa 6 st
rännskarv 10 st
vindskiveplåt 140 mm 16 m 32.450:-
Underlagstak eventuellt 5.500:-
Arbete 48.000 + moms 60.000:-TOTALT 97.920:-
Är detta rimligt pris? Anser att det måste väl kunna få detta lite billigare.
Jag har fundering på att lägga om mitt yttertak och har haft en hantverkare här som kollat allt. Huset är gammalt, byggår 1873, så det ligger sticketak undet teglepannorna idag, är det inte intakt får han ta bort det. Men han räknar med att det är bra, om det skulle vara småskador på räknar han med att byta just där.Finns också två skorstenar på huset, en på varje vinkel. Det ena är ganska ny, likaså plåten runt , men plåten runt den andra skorstenen är gammal och måste bytas ut.
Är meningen att han skulle byta rännorna runt huset också,
Fick igår offerten av honom och höll på att svimma.
Då har han ändå missat att räkna med gavelbeslag,som jag bad om, räknade istället på vindskiveplåt. Missade också att ta med ny plåt runt skorstenen, kopplade taksteg vid båda skorstenarna eftersom takstegarna där är av gammal modell och byts ut samtidigt.
Huset jag äger och bor i är på ca 85 kvadrat yttermått, taket är på 149 kvadratmeter och i vinkel.
Här är offerten
Benders, Palema 2 kupigt taktegel 1320 st
Benders nockpannor 68 st
läkt 550 m
luft 200 m
regnränna 125 mm 42 m
rännkrock 80 st
ränngavel 4 st
innervinkel 1 st
yttervinkel 1 st
omvikningskupa 6 st
rännskarv 10 st
vindskiveplåt 140 mm 16 m 32.450:-
Underlagstak eventuellt 5.500:-
Arbete 48.000 + moms 60.000:-TOTALT 97.920:-
Är detta rimligt pris? Anser att det måste väl kunna få detta lite billigare.
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Hej, och välkommen..
Vi lade om vårat tak (med närmast identisk storlek) 2006 och jag tycker nog inte prisbilden verkar särskilt orimlig.
Dock vet jag inte om jag skulle göra denna omläggning utan att även byta undertaket.
Vi lade om vårat tak (med närmast identisk storlek) 2006 och jag tycker nog inte prisbilden verkar särskilt orimlig.
Dock vet jag inte om jag skulle göra denna omläggning utan att även byta undertaket.
Gjorde ett takbyte i november,
Mitt tak är ca 110 kvm och är valmat.
Med allt inräknat .
takplåt, inklädnad skorsten och skorstenshuv, vattenavrinning, 50 meter råspont, underlagspapp, läkt, betongpannor, kontainer, ställning fick jag betala 58800.
Av detta kommer 4500 bort i rotavdrag.
Så ungefär 54300
Tänk då på att jag gjorde allt jobb själv.(skorstensjobbet gjorde jag inte själv därav ROT)
Om jag förstår din offert rätt så är kostnad för arbete 60000.
Hälften av detta får du tillbaka i ROT.
Skulle bli totalt för dig 67920+ ev 5500 med undertak.
Tycker att det verkar helt ok med tanke på att du slipper göra jobbet själv.
Går säkert att få billigare om man tar in fler offerter men jag tror inte att din offert är orimlig på något sätt
Hade jag fått min kraftiga takläcka efter ROT infördes skulle jag nog inte gjort jobbet själv.
Var mycket jobb och kallt och snöstorm.
Simon
Mitt tak är ca 110 kvm och är valmat.
Med allt inräknat .
takplåt, inklädnad skorsten och skorstenshuv, vattenavrinning, 50 meter råspont, underlagspapp, läkt, betongpannor, kontainer, ställning fick jag betala 58800.
Av detta kommer 4500 bort i rotavdrag.
Så ungefär 54300
Tänk då på att jag gjorde allt jobb själv.(skorstensjobbet gjorde jag inte själv därav ROT)
Om jag förstår din offert rätt så är kostnad för arbete 60000.
Hälften av detta får du tillbaka i ROT.
Skulle bli totalt för dig 67920+ ev 5500 med undertak.
Tycker att det verkar helt ok med tanke på att du slipper göra jobbet själv.
Går säkert att få billigare om man tar in fler offerter men jag tror inte att din offert är orimlig på något sätt
Hade jag fått min kraftiga takläcka efter ROT infördes skulle jag nog inte gjort jobbet själv.
Var mycket jobb och kallt och snöstorm.
Simon
Nja, hade planerat att göra jobbet själv med hjälp av vänner, men avstår eftersom jag vet hur mycket jobb det är. Och ROT-avdraget får vi ju så kostnaden blir kanske inte sååå dyr i slutänden iallafall.
Så det blir nog hantverkaren som får göra jobbet.
Fy 17 att hålla på på tak när det är kallt och snöstorm, avundas dig inte.
Rose-Marie
Så det blir nog hantverkaren som får göra jobbet.
Fy 17 att hålla på på tak när det är kallt och snöstorm, avundas dig inte.
Rose-Marie
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden