Hej!
Mitt första inlägg så jag hoppas på bra svar!
Jag och min sambo köpte i somras ett hus byggt 1960 som de tidigare ägarna bytte tak på för ca 3 år sedan. För en vecka sedan upptäckte jag att det hade bildats is på väggen till en takkupa med platt falsat plåttak och någon dag efteråt började det droppa inomhus från överkanten på en balkongdörr som leder ut från kupan.
Jag skottade rent takkupan och upptäckte då att det låg en skorpa av 5-6 cm tjock is på taket med vatten under trots att det var ca -10 ute. Dessutom tittade jag under takutsprånget och såg att träet var rejält murket på undersidan och det hade strömmat ut bra mycket vatten där (se bilderna). Jag bröt bort listerna kring balkongdörren och såg att det var rejält blött därbakom. Plåttaket ser vettigt gjort ut, men jag är ingen expert på området om man säger så...
Nu har jag hackat bort all is på taket och försöker hålla det så rent från snö som möjligt. Droppandet har slutat och det är betydligt torrare bakom kring balkongdörren.
Vad kan ha hänt med taket och vad bör vi göra åt det? Med tanke på hur det ser ut så misstänker jag att det tränger ut värme genom taket som smälter snön som sedan i sin tur på något sätt letar sig in genom falsarna och vidare in, verkar det troligt?
Tacksam för all hjälp!
/M