1 578 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ska jag byta betongpannorna?
I sommar måste jag åtgårda yttertaket på mitt hus , byggd 69. Det sitter orginal papp på och den är torr och sprucken. På det ligger det betongpannor som jag tycker ser bra ut förutom lite mossa på några ställen. Pannorna ska bort och ny papp och någar kvm spont under ska också bytas ut pga röta på några ställen där fukt kommit igenom vid några spikhål, antar där läkten är spikad.
Min fråga är om jag ska byta tll nya pannor på en gång eller om jag ska våga återanvända de gamla. De är ca 10mm tjocka och kanske kan hålla 10-15år till? Låter kanske dumsnålt att behålla de gamla. Jag tänker göra jobbet i huvudsak helt själv med viss hjälp an några kompisar om jag måste ta upp nya pannor på taket.
De fördelar jag ser med att behålla de gamla:
De ligger redan på taket och jag kan bära över dem på andra sidan resp lägga dem på garagetaket då jag lägger papp och läkt på en sida i taget. Då slipper arbetet med lyft/transport av nya från marken. Jag slipper kostnaden med bortforsling av de gamla och inköp av nya. Dessutom slipper jag engagera kompisarna i arbetet.....
Nakdelarna är ju om de gamla pannorna inte håller så många år till så måste jobbet ändå göras igen om några år.
Vad säger ni?
Min fråga är om jag ska byta tll nya pannor på en gång eller om jag ska våga återanvända de gamla. De är ca 10mm tjocka och kanske kan hålla 10-15år till? Låter kanske dumsnålt att behålla de gamla. Jag tänker göra jobbet i huvudsak helt själv med viss hjälp an några kompisar om jag måste ta upp nya pannor på taket.
De fördelar jag ser med att behålla de gamla:
De ligger redan på taket och jag kan bära över dem på andra sidan resp lägga dem på garagetaket då jag lägger papp och läkt på en sida i taget. Då slipper arbetet med lyft/transport av nya från marken. Jag slipper kostnaden med bortforsling av de gamla och inköp av nya. Dessutom slipper jag engagera kompisarna i arbetet.....
Nakdelarna är ju om de gamla pannorna inte håller så många år till så måste jobbet ändå göras igen om några år.
Vad säger ni?
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Jag skulle överväga byte till tegelpannor eftersom de är både snyggare och håller längre.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Ett hus är väldigt dåligt att jämföra med. Själv jobbar jag med att lägga nya tak och laga gamla. Jag kan av erfarenhet säga att tegel lättare flyttar på sig.Per Eskilsson skrev:
Klicka här för att svara