Mikael_L
Tja, beror ju på hur långt man har mellan varje takstol.

Men det vanliagste avståndet är 1200mm cc (center till center).
Och det betyder att 12st takstolar blir 13,2 meter och 13st takst. blir 14,4 meter.

Blir det för långt så minskar man helt enkelt avståndet i sista facket (inte lite alla fack!)

Men för att komplicera det ytterligare så kan man välja att ställa yttersta takstolen i princip i liv med yttervägg eller i liv med innervägg. En del sätter inte ens takstol vid yttervägg, utan lägger helt enkelt en regel ovanpå väggens reglar som ersätter takstolen.

Som du ser är svaret inte helt självklart. Men det enkla svaret är att med 13st takstolar klarar du galant ett 14 meter långt hus, sen kan man trixa lite för att minska till 12st eller t.o.m 10st takstolar.

Tack för ditt svar.
Vad kan man säga att takstolar kostar/st då? Ett ca-pris?

En tumregel är 100-150 kr/m. Så en 10m bred takstol kostar 1000-1500 kr.

Mikael_L
Jag hade tänkt ange 100-200:- / meter spännvidd.

Men det är samtidigt svårt att svara på, för olika typer av takstolar kostar olika, men framförallt betyder geografin en hel del.
Med geografin menar jag hur långt du har till takstoltillverkaren samt vilken konkurrens denne lever i. För billiga takstolar får man (tror jag iaf) t.ex. från takstolsfabriken i nässjö, men om frakten blir flera tiotals mil så blir ofta en någon mer lokal tillverkare billigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.