Hej,

Vi skall fixa taket i sommar och fundera på att i samband med detta isolera enligt thermisol instruktion utanpå råsponten. Hittar inte speciellt mycket info kring detta så vi undrar om det finns några här som gjort det som kan dela med sig av erfarenheterna. Hur mycket "extra" kan man räkna med att det kostar i form av arbete och material för ca 100m2 om man lejer bort hela jobbet?

Kan det finnas några nackdelar med denna princip?

Ingen erfarenhet av detta men hade jag inte nyss laggt om taket skulle jag ha detta i tankarna.
Nackdelar jag ser är nog mest utsende på takfot och vindskivor som blir kraftiga.

Hej
Viär inne på samma tänk....thermisol cellplast utvändigt plus någon tillägsisolering mellan takstolarna (under sponten)...undrar hur många cm invändigt behövs. Har du granskat MacoDach systemet....har en svensk hemsida?:)

Roxull har väl något system de också.

Vet inte vad du harför typ av hus, men vi höjde vårat tak för att få plats med mer isolering under och en ordentlig luftspallt.. ca 17 cm höjde vi..

Vi har redan begränsad takhöjd på övervåningen samt kalla sidovindar. En tanke jag hade var att om man isolerar på utsidan skulle man kunna öppna upp sidovindar och den lilla vinden till nock och isolera tunnt på insidan. Om jag förstått det hela rätt behöver man inte längre bry sig om luftspalter.......

Men som sagt det finns lite för lite referenser och info för att känna sig helt säker.

Jag isolerade utifrån enligt thermisols anvisningar i sommras. Jag använde dock jackson skivor. Önskar jag valt thermisol pga att de är större. Jag gjorde jobbet själv med en kompis så jag kan inte uttala mig med hur fördyrande det är. Det tar helt klart ganska mycket längre tid att lägga. och lite krångligare. Svårare att röra sig på taket tills man har lite läkt på plats.
Vi skruvade all läkt vilket tar hiskeligt mycket mer tid än att spika. Men det är svårt att spika mot cellplasten. ströläkten kräver dssutom lång skruv (CA 150mm vid 10cm issolering.

Det var mycket tänkande runt det. Det var många delar som först inte kändes självklart. Placering av Hängrännor. Höjd på Vindskivor. Skorsten mm.

Jag tror det största problemet är att detta är så ovanligt att byggare är inte helt bekväma med det. de vet inte hur de sakll gå till väga i alla moment. Min gissning är därför att det kommer kosta mycket extra arbetstid.

Vi lade taket på 9 ganska intensiva dagar, då satte vi även in ett nytt takfönster. JAg behöll den gamla råsponten. taket är ca 110m2 35 grader, inga brytningar.

resultatet blev mycket bra. Vi har isolerat vinden 190mm med ekoträfiber mellan takstolarna. Tillsammans käns det som att vi fått ett mycket välisolerat tak.

Det var mycket jobb, men jag skulle definitivt göra om det. Utseendet, jag tycker inte det ser så mycket anorlunda ut, än ett nybyggt hus med ett tjockare takbjälklag. Det som avslöjar är att hängrännorna kommer lite längre ner, från taket.

MVH

Morgan

Jag glömde nämna ang luftspalt. Att inte ha luftspalt beror på vad du isolerar insidan med. Jag valde ekoträfiber av just denna anledning. Det låter taket andas. Jag ahr i praktiken inget ångtätt skikt alls. Om jag däremot använt vanlig isolering så måste man använda luftspalt om du isolerar på detta sätt. Har inget fakta varför, både min snickare och han som utförde den invändiga isoeringen sade samma sak.

MVH

Morgan

Det där med luftspalt blir jag inte riktigt klok på. Verkar vara olika bud överallt..... Vårt hus är från 40-talet och jag tror inte där finns någon luftspalt idag. Inte heller någon takventilation vad jag vet....

Om man nu skall ha luftspalt blir det inte lite knöligt att få dit sk mögelstoppers genom cellplasten??? Jag trodde att den utvändiga isoleringen gjorde råsponten varm och därmed skulle risken för kondens försvinna även om luftspallt saknas. (samma princip som utvändig isolering av källarvägg) Stämmer inte detta?

Om jag förstått det rätt. Så måset du ha en luftspalt om du bygger helt tätt. Dvs plastar taket. Vad jag dessutom fick beskrivet när jag isolerade med ekoträfiber, var att det materialet är uppbyggd av cellulosa, dvs trä Det gör att det andas och släpper igenom fukt precis som bräderna. Det gör att viss ångtransmision är oundvikligt. har du då med konventionell isolering och ångtätt, så behöver du ha luftspalt för att vara säker på att eventuell kondens skall torka ur. Med ekofibrerna, så torkar det ut naturligt.
Mitt huvudsakliga skäl till att välja denna isolering var att säkert slippa luftspalt.

Jag vill dock understryka att jag inte är sakkunnig. Snickaren som förklarde detta är en god vän, medan isoleraren var inhyrd, de hade samma oberoende åsikt. Det räckte för att jag ville vara på den säkra sidan.

MVH

Morgan

• Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Vill oxå vara med här eftersom vi kommer att göra en Thermisol utvändig takisolering om ett par månader när taket är bytt.

Det verkar vettigt att isolera hela takkonstruktionen genom 10cm cellplast på utsidan och har även läst en rapport från SP som oxå ansåg att den bästa lösningen är en UTVÄNDIG takisolering och att denna metod har använts i Tyskland, Holland mm under de senaste 20-30 åren utan några större problem. Artikelförfattaren (artikeln pub. i tidningen Bygg och Teknik för 6 år sedan) ansåg att det var mest de svenska byggtraditionerna som har gjort att denna metod inte ha slagit igenom tidigare mer än vad den har.

Har dessutom talat med Stefan på MacoDach som har sin egen model där 160mm cellplast läggs som fiskfjäll ovanpå varandra och som påstås vara helt tätt mot vind och vatten. Enligt MacoDach så behövs INGEN invändig extra isolering mellan takstolarna men jag är lite tveksam....ska man tro på deras U-värden (se MacoDach hemsidan). Tror att jag kommer att köra med 10cm utvändig (Thermisol eller annan fabrikat) samt 10-15cm annan isolering mellan takstolarna för att garantera en härlig och varm vind. Det är små barn som ska sova där uppe och då vill man inte snåla med isolering eller hur:)

Detta var en synnerligen intressant tråd då vi vill göra exakt samma sak... Vi har ett med råge utslitet tegeltak så när det ska bytas så ska vi passa på att isolera utåt.
Men ni pratar om en isoleringstjocklek på 100mm och ev ett kompletterande lager, alla andra trådar där det diskuteras takisolering verkar ju riktmärket vara 500mm. Det är ingen som har gett sig på en såpass hög takhöjning?

Det känns kanske som det blir en kompromiss mellan effektivitet och det estetiska, när man tilläggsisolerar utanpå taket....

Det är väl inte att se som en "tilläggsisolering", utan snarare sättet att bygga en vind på rätt sätt.

Våra kallvindar, speciellt i vårt vinterklimat, är rena mögelfällor. Jag har haft över 90% Rh på min vind hela vintern och det finns tamejfanken inget att göra åt det så länge luften utanför håller 98-99% Rh. Isoleringen på utsidan är enda sättet att göra det rätt från början.

Om man inte vet att det finns färdiga "kit" att isolera utifrån, kan man göra så här.
Gör det dock inte sommaren 2007, sommaren då det regnade o regnade o regnade o regnade..

Övre bilden visar höjdskillnaden på fasaden, c:a 20 cm.
och har jag byggt på 220-reglar uppepå befintliga takstolar, och 195-isolering.
17230551.jpg
15520545.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.