2 287 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Skapa luftspalt förbi snedtak
Köpte hus i maj 09. På ovanvåningen har vi snedtak. Ute vid taknocken har vi bra ventilation eftersom luften kan komma in bra utifrån. Problemet är att det ligger isolering tryckt mellan yttertaket och snedtaket, så luften kan inte gå vidare upp till krypvinden.
Troligtvis är det detta som gjort att vi fått lite mikrobiell påväxt på innertaket i krypvinden.
Nu är frågan hur jag ska få till luftspalten upp till krypvinden. Tidigare ägaren av huset har tryckt upp några plankor på måfå för att på det sättet försöka trycka ner isoleringen. Jag har försökt att dra i isoleringen men den sitter tajt och smulas bara sönder.
Kan man trycka upp plaströr som luften kan passera upp? Typ avlopssrör, 5 cm diameter...?
Troligtvis är det detta som gjort att vi fått lite mikrobiell påväxt på innertaket i krypvinden.
Nu är frågan hur jag ska få till luftspalten upp till krypvinden. Tidigare ägaren av huset har tryckt upp några plankor på måfå för att på det sättet försöka trycka ner isoleringen. Jag har försökt att dra i isoleringen men den sitter tajt och smulas bara sönder.
Kan man trycka upp plaströr som luften kan passera upp? Typ avlopssrör, 5 cm diameter...?
Kallvindsproblem, klimatvindar och isolera på utsidan och så vidare bla bla bla bla... ;-)
Kleinis, troligtvis behöver du komma åt att göra luftspalt vilket innebär att du måste försöka få bort isoleringen. Tveksam till att avloppsrör osv kommer fungera.
Kleinis, troligtvis behöver du komma åt att göra luftspalt vilket innebär att du måste försöka få bort isoleringen. Tveksam till att avloppsrör osv kommer fungera.
Kleinis, kolla upp det hela lite mer ingående innan du börjar ändra något!
-Du kan lika gärna försämra situationen om du inte har full koll...
"Orsaken" kan precis lika gärna vara för mycket ventilation som för lite!
-Du kan lika gärna försämra situationen om du inte har full koll...
"Orsaken" kan precis lika gärna vara för mycket ventilation som för lite!
hmm, ok, tackar för alla förslag. Det var besiktningsmannen som konstaterade ganska snabbt att luften inte kan komma upp på vinden, och att det berodde på isoleringen i snedtaket. Han sa även att jag skulle isolera vindsluckan bättre så att inte vår varma luft inne går upp på vinden...
Någon som har tips på en billig fuktmätare så att man själv kan hålla koll på hur mkt fukt det är på vinden?
Någon som har tips på en billig fuktmätare så att man själv kan hålla koll på hur mkt fukt det är på vinden?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden