4 198 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Limträbalk på vinden.
Hej.
Jag ska ta bort en bärande vägg på övervåningen och ska ersätta den med en limträbalk. Då jag inte vill ha den synlig, av olika anledningar, har jag valt att
lägga den uppe på vinden och "hänga" takbjälkarna i den, istället för att låta dem vila på den. jag undrar bara hur jag ska fästa takbjälkarna, i limträbalken, på bästa sätt. Limträbalken vilar på en yttervägg och en hjärtvägg (tror jag att det heter). Den är ca 4,5 meter lång. Har funderat på stålband och ankarspik, men det kanske blir för klent? Alla förslag tages tacksamt emot.
Bifogar en enkel ritning. OBS Ej skalenlig.
//Claus
Jag ska ta bort en bärande vägg på övervåningen och ska ersätta den med en limträbalk. Då jag inte vill ha den synlig, av olika anledningar, har jag valt att
lägga den uppe på vinden och "hänga" takbjälkarna i den, istället för att låta dem vila på den. jag undrar bara hur jag ska fästa takbjälkarna, i limträbalken, på bästa sätt. Limträbalken vilar på en yttervägg och en hjärtvägg (tror jag att det heter). Den är ca 4,5 meter lång. Har funderat på stålband och ankarspik, men det kanske blir för klent? Alla förslag tages tacksamt emot.
Bifogar en enkel ritning. OBS Ej skalenlig.
//Claus
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Ska kanske ha genomgående bult i takbjälkarna eller franskbult?
Hej och tack för svar. Dessa gaffelankare skulle passa mig perfekt om det inte vore för att de är för virkesdimension 48mm. Mina takbjälkar är ca 100mm breda. Jag undrade mest om det håller med ankarspik och stålband. det är ju samma tjocklek på stålbandet som på byggbeslagen och båda spikas/skruvas ju med ankarspik/ankarskruv.
//Claus
//Claus
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Åsbeslag verkar ju vara något för mig. Räcker det att fästa med ankarspik eller ankarskruv då? Räcker det med ett beslag på varje takbjälke eller ska det vara två? (ett på var sida om takbjälken)
//Claus
//Claus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden