Har ju varit uppe tidigare, men hur gör andra?

Jag har satt fast takstolarna med förstärkta 95x95x65(breda)x2.5 plåtvinklar, en på varje sida. 6 ankarskruv i hammarbandet på varje och 6 in i takstolen på varje. Räcker detta eller måste man ändå dra runt hålband/plåtband/montageband runt stolen och ner i stående regel?

Mikael_L
Det beror väl lite på takets egentyngd, takvinkel, vindförhållanden på platsen och sånt med ...

Men generellt, ja det räcker (det är t.o.m. överdrivet) för alla "vanliga" småhus på alla "vanliga" platser.

Tack Mikael för att du tog dig tid!

Jag har passat på att även ringa takstolsfabriken och en byggrådgivare på Beijer, båda säger att det inte är nödvändigt om man inte bygger på en mycket vindutsatt tomt. Tydilgen så skråspikades bara takstolarna förr, och vid något tillfälle så blåste en hel del tak av, och då kom rekommendationen med stålbanden.

Underbart med sådana svar som Mikael_L just levererade

• Gilla
unXi
  • Laddar…
Mikael_L
Men glöm inte att jag är total amatör som helt samvetslöst lurar alla jag kan. :D

Själv har jag iaf idag chansat på att sätta endast 4 st ankarspik på varje vinkeldel, dvs 16 spik/ takstol (ungefär samma plåtdim som dina).
Ni får väl läsa om huset som rasat under kommande vinters snömassor, och då vet ni. :)

Däremot vågar jag inte (eller har inte råd) att använda skruv. Typgodkänd ankarskruv (t.ex Gunnebo's) är ju skit-dyr, så då fick det bli typgodkänd ankarspik istället.
Efter att jag upptäckt att det var plättlätt att dra av huvudet på Biltemas (ej typgodkända) ankarskruvar med skruvdragaren litar jag inte riktigt på ej typgodkänd ankar-skruv/spik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.