2 183 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Taksäkerhet - vad behöver jag
Hej,
Vad krävs egentligen för min byggnad?
Fasadhöjd 4,8 meter
Taklutning 45 grader
Jag har ingen öppen spis, eller något annat som kommer upp i taket och som behöver service. Lär inte heller behöva snöskotting med tanke på lutningen...
Behöver jag verkligen en fasadstege med fallskydd, fästanordning och nockräcke? Jag läser en broschyr på taksäkerhetskomitténs webbplats och där står "bör taket vara utrustat med".
I min kontrollplan står att jag skall ha sotarintyg för detta. Någon som vet vad som egentligen gäller.
Vad krävs egentligen för min byggnad?
Fasadhöjd 4,8 meter
Taklutning 45 grader
Jag har ingen öppen spis, eller något annat som kommer upp i taket och som behöver service. Lär inte heller behöva snöskotting med tanke på lutningen...
Behöver jag verkligen en fasadstege med fallskydd, fästanordning och nockräcke? Jag läser en broschyr på taksäkerhetskomitténs webbplats och där står "bör taket vara utrustat med".
I min kontrollplan står att jag skall ha sotarintyg för detta. Någon som vet vad som egentligen gäller.
Jag har ett hus som inte varit eldat med annat än elpatron dom sista 4 åren, och inte har sotaren varit där eller skickat räkningar för det inte. jag hade ringt och pratat med sotaren, dom planarna är väl ifall du skall ha dit en sotare. dom är ju generella fastställda av boverket, dom kan ju inte veta att du inte har en skorsten.
Klicka här för att svara