Jag håller på att planerar ombyggnaden av mitt gårdshus som ska bli en snickar/mekar verkstad på sikt. Taket är i dåligt skick och ska bytas i sommar till ett modernt plåttak.

Jag vill ju använda så mycket som möjligt av den gamla takkonstruktionen då den ser ut att vara i bra skick. det jag är lite tveksam inför är "glespanelen" som ligger på takstolarna.
Sen takstolarna, vad är det för konstruktion? kan inte hitta något som liknar det här när jag googlar? Ser den OK ut rent konstruktionsmässigt?

• IMG_6285 (Custom).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6288 (Custom).JPG
    Skapa konto
  • IMG_6289 (Custom).JPG
    Skapa konto
  • IMG_6291 (Custom).JPG
    Skapa konto
  • IMG_6328 (Custom).JPG
    Skapa konto
Jag har hört att man kan lägga ett nytt tak utanpå pannplåtstak som jag har på byggnaden, är det rekommenderat eller vinner jag något på att ta bort det gamla taket??

Takstolarna är som gjorde förr, så där såg vårt första hus ut som vi byggde om. Under förutsättning att virket är friskt förmodar jag att det är ok, har ju hållit i drygt 100 år redan så konstruktionen i sej är det inget fel på. Det är virkets kondition som avgör och det går inte att bedöma på en bild.

Jag skulle ha lagt en annan modell på tak tror jag, riktigt undertak av råspånt med underlagspapp och sen plåt. Men det kan göra att man får problem med ventilationen på vinden så den frågan skulle jag ta med nån som kan sånt.

Jag tycker konstruktionen påminner väldigt mycket om taket på ladugården som hör till mina föräldrars torp. Så det är nog som Jan-Å säger, det var så man byggde förr och det håller bara virket är friskt.

Jag kan egentligen inte så mycket om tak men hade det inte varit enklast och bara byta den gamla plåten? Kanske det räcker att byta ut och justera den gamla "glespanelen" där det behövs?

Jag tycker mig se lite fuktfläckar på takpanelen och vit mögel - så antagligen läcker yttertaket rätt bra. Kolla virket och konstatera om det behöver bytas med en kniv, är det friskt skulle jag låta det vara men bespruta med mögeldödare om det är nu vitmögel du har bara för att det skulle bli billigare än att byta o jag skulle inte vilja vistas i ett utrymme som har mögelsporer i luften. Själva stommen ser bra ut tycker jag.

Däremot är jag lite osäker på hurvida man kan lägga det nya plåttaket på det gamla, det får du kolla upp igen av o få en "second opion" och antagligen skulle jag låta det sitta kvar om det nu gick bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.