3 918 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Billig (/snygg?) takavvattning
Hej! Någon som kan tipsa om billig takavvattning?
Helst i plåt, och så gillar jag skarpa vinklar (ej falukorvsböjar) och zink/aluzink, men priset är viktigt som sagt.
Huset är ett gul(grått) tegelhus med vita snickerier och rött eternittak, huset är från slutet av 1800-talet. Nuvarande rännor är vita, zink/aluzink kanske inte passar?
Byggmax har Wijo takavvattning, men något smalt sortiment så en del saker måste köpas på andra ställen, var säljs det i så fall? (bor nära Helsingborg)
Kan ni rekommendera andra fabrikat / leverantörer?
Tack på förhand!
Helst i plåt, och så gillar jag skarpa vinklar (ej falukorvsböjar) och zink/aluzink, men priset är viktigt som sagt.
Huset är ett gul(grått) tegelhus med vita snickerier och rött eternittak, huset är från slutet av 1800-talet. Nuvarande rännor är vita, zink/aluzink kanske inte passar?
Byggmax har Wijo takavvattning, men något smalt sortiment så en del saker måste köpas på andra ställen, var säljs det i så fall? (bor nära Helsingborg)
Kan ni rekommendera andra fabrikat / leverantörer?
Tack på förhand!
Detta kan kanske vara något
http://www.plannja.com/templates/Page2C____3782.aspx
http://www.plannja.com/templates/Page2C____3782.aspx
De varumärken vi jobbar med är planja, lindab och ruukki. Därav lindab säljes av många bygghandlare. För privatpersoner.
Dock tycker jag du ska undvika aluzink. Dels för att krokarna är plåt som är vikt till önskad tjocklek och därefter böjd till en krok istället för tjockare gods som i lackade produkter. Sedan har aluzink en förmåga att rosta lättare och fortare än lackat. /plåtslagare
Dock tycker jag du ska undvika aluzink. Dels för att krokarna är plåt som är vikt till önskad tjocklek och därefter böjd till en krok istället för tjockare gods som i lackade produkter. Sedan har aluzink en förmåga att rosta lättare och fortare än lackat. /plåtslagare
La precis en beställning hos lokala bygghandlaren på all takavattning...Lindab. Blev billigare än Byggmax också iochmed att Byggmax tar hutlöst betalt för frakt.
Bygghemma.se har Lindabs sortiment till bra pris, och fri frakt dessutom.
Bygghemma.se har Lindabs sortiment till bra pris, och fri frakt dessutom.
Sen när är Plannjas och Lindabs AZ-krokar inte massiva?Goteborg skrev:
Jag trodde det bara var Wijo och Icopal som hade sånna krokar. Sen vet jag inte ens om det är en nackdel, tillverkarna av sådana krokar påstår ju att de är starkare än vanliga 5x25mm krokar. Personligen tycker jag att de iaf borde ha bättre rostskydd.
Edit: Glöm det där om att de är starkare. Skillnaden ligger i att man har samma material/lack som rännan. Därför åldras krokarna på samma sätt som rännan.
Redigerat:
Lindab har slutat med både snäppsvep (SSVH) och snäpp-okupa (SOK).
Fördelen med sok är att den går att montera i efterhand. SSVH tycker jag är helt ok, iaf när det rör sig om kortare stuprör, typ 1plansvilla.
Största skiten som släppts på marknaden är utan konkurrens Plannjas excentersvep, helt obegripligt värdelöst.
Fördelen med sok är att den går att montera i efterhand. SSVH tycker jag är helt ok, iaf när det rör sig om kortare stuprör, typ 1plansvilla.
Största skiten som släppts på marknaden är utan konkurrens Plannjas excentersvep, helt obegripligt värdelöst.
Okej plannja har massiva om du säger så, kollade på lådan och där stod det mycket riktigt wijo. Fakta fel av mig
. Angående de plåtvikta kroken, Vill man att de ska slitas lika med rännan? Fördelen med massiva är väl ändå att rännan byts kvickt utan ingrepp under tak. Speciellt om det ligger täckning.
Klicka här för att svara