Jag upptäckte igår att det var mycket frost i taket på våran kallvind frosten finns överallt på vinden, jag har försökt att söka runt här på forumet men inte direkt hittat något bra svar till mitt problem. Nu när vädret hastigt slagit om till plusgrader så har frosten börjat tina och det droppar vatten ner i isoleringen. Huset är byggt 1945 och är en enplansvilla i vinkel på ca 180 kvm, tidigare ägaren eldade med olja men jag bytte till pellets för ca 7 år sedan och satte i ett insatsrör i skorstenen, jag har även en braskamin även den med insatsrör, vinden är isolerad med sågspån och tilläggsisolerad men mineralull någon gång på 80-talet, det finns ventilationsrör som kommer upp vid nere vid takfoten, i sommras satte jag i tilluftsventiler i sovrummen som tidigare helt saknade ventilation, takpannor och papp byttes för ca 2,5 år sedan, finns det någon som kan tipsa mig om en lösning på problemet och är det någon fara med isoleringen?

Hej,
Jag har liknande problem. Hos mig är det (eller var) frost de sista spontade takbrädorna mot takfoten samt på några spikar som sticker ned på kallvinden. Jag såg inte frost på vinden förra vinterna, vilket
möjligen kan bero på att taket lagts om i höst. Det är nu bra med luft mellan takpannor och takpapp vilket
skulle kunna göra att det lättare bildas köldbryggor, på vilka varmare luft på vinden kondenserar/bildar frost. Innan omläggningen var det fullt med löv och frömjöl.

Jag funderar på att fylla på med isolering närmast takfoten upp till undertaket, samma kutterspån som ligger där idag, för att motverka köldbryggan. Bra idé?

Förra vintern läckte det in vatten på vinden som rann ned i sovrummet, is som tryckte in under pannor + gammal papp. Jag tog bort isen så att inget nytt vatten rann in. Nu syns det ingenting på vinden eller blev fuktproblem i isoleringen (gullfiber i tillbyggnad). Från vad jag läst är det viktigt att det torkar upp snabbt och inte hela tiden tillkommer fukt för att undvika mögel.

Jag har köpt en fuktmätare för att kolla värden. Just nu: -2 ute, +4 C 75% luftfyktighet på vinden. +21C 32 % luftfuktighet inne. FTX-ventilation = torrt inne på vintern.

Denna artikel tycker jag är intressant:
http://www.lfs-web.se/vind fukt.pdf

Hoppas du får intressant svar, som jag ser fram emot att ta del av!

Har du gjort något åt frosten? Hur funderar du nu?

Tack för svaret, nu har frosten smällt och det verkar som att isoleringen torkat, jag har satt upp en termometer på vinden och det verkar som att det är alltid lika kallt på vinden som ute, jag kanske har för mycket ventilation, jag känner en kille som jobbar med ventilation jag ska be honom komma och ta en titt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.