Hej! Någon som känner till var jag kan få tag på hängrännor och andra avrinningsdetaljer (ändplåtar, vinklar, skarvar etc) i dimensionen 150 mm, i Stockholmstrakten? Beijer, K-Rauta och Byggmax håller bara 125 mm i lager, och när mitt hus byggdes dimensionerade man uppenbarligen lite mer än dagens standard. Kan Fredells tänkas ha? Eller känner ni till någon plåtslagare som är snäll och kan sälja bitar utan att göra själva monteringsjobbet?

Areco Direct i Malmö och Kolbäck har. Om de inte har hemma så har de som beställningsvara. De kan säkert fixa leverans till hyfsat pris till dig också.

Är du säker på att du behöver 150mm? 150mm har nämligen aldrig varit vanlig på villor. Snarare har det förr i tiden varit vanligt med 100mm ränna. 150mm används i stort sätt bara där man har stora takytor, såsom flerbostadshus och lador.

http://www.plannja.com/upload/Dimensionering tabell Takavvattning 2010.pdf

Om du nu ska ha 150mm så kan du kolla med Lindab eller Bevego. Har för mig att iaf Lindab säljer till privatpersoner. Lindab finns i Årsta och i Bromma.

Du kan säkert gå till en plåtslagare och köpa ska du bara ha en lite bit kanske dom inte är villiga att ta hem om dom inte har men.

Jag är säker på att de som redan sitter på huset är 150 mm. Visst skulle jag kunna byta hela rasket till 125 mm, men det blir dels onödigt dyrt (när jag egentligen bara behöver komplettera lite nu när jag byggt ut entrén), dels gillar jag att saker är lite överdimensionerade (och ska vädret i Sverige bli ännu våtare i framtiden så är det nog inte fel...)
Tack för tipset om Lindab iaf, ska kolla det imorgon.

Japp, en tur till Lindab i Årsta var framgångsrik! (Fredells hade för övrigt inte heller 150 mm, om någon annan undrar).
Tack igen storstark!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.