Under midsommarhelgens kraftiga regnande så upptäckte vi att lite vatten läckte genom taket. Jag tror att jag har lokaliserat läckan till ena sidan av skorstenen (murad) där plåtbeslaget glipar ett par millimeter från teglet i skorstenen. Jag läste runt lite på forumet och uppfattade det som att denna plåt bör vara inskuren i själva skorstenens tegel eller fog. Så är inte fallet utan den går bara upp runt.

Någon har redan tidigare tätat fogen runt hela skorstenen med någon massa men den har väl vittrat och släppt på den sidan. På övriga sidor ser det tätt ut, men sidan där det glipar stämmer med vindriktningen under ovädret. Jag tänker mig att det slagit mot skorstenens sida och sedan runnit ned i springan. Det stämmer med var på råspontens undersida jag kunde se fukt. Nu har det varit varmt några dagar och det verkar ha torkat upp bra (det är papptak och blir 100 grader varmt på loftet när solen ligger på). Jag har karvat i råsponten och takstolarna runt där det läckte och trät verkar friskt, så förhoppningsvis är skadan inte permanent.

Om jag ska ge mig på att täta med någon massa/spackel igen, vad ska jag ha?

Problematiken är för mig bekant. Om du tänker peta i någon form av gegga hade jag satsat på en MS-polymerbaserad. Finns inte så många rena takmassor som är MS-baserade men exempelvis Casco Marin & Teknik är ett fint klegg.

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.