Hej.

Är det någon som har provat att frakta en 5 meters hängränna på ett takräcke till bilen?
Ungefärligt avstånd mellan lasthållarna är ca 130 cm, vilket ger ett överhäng åt varje håll på 185 cm. Är detta möjligt utan att knäcka rännan eller att den svajar och slår märken i biltaket?

Att transportera reglar och brädor på 5-meter på samma sätt är inga problem, men en hängränna kanske inte beter sig likadant.

En tanke är ju att lägga en regel t.ex. 45x45x4800 på räcket som stöd åt rännan...

En tanke är ju att lägga en regel t.ex. 45x45x4800 på räcket som stöd åt rännan...
:thumbup:

Din regel kommer svaja betydligt mer än hängrännan.

45x95 på högkant borde va stadig nog att ha som stöd.

...och en 45x70. Eller TVÅ hängrännor som buntats ihop.

D
Jag fraktade två 6m hängrännor på taket. Det var inga större problem.

2 eller fler takrännor i varandra så får du bra stabilitet

Nu gäller det bara en ränna, så då får jag väl köra på varianten med en regel på högkant.

Kört 6m hängrännor bara en med avstånd mellan lasthållarna är ca 2m många gånger.

Om möjligt, kapa rännan.utanför bygghandeln så blir det ännu lättare.
Men till frågan så går det utan problem att köra en 5 metare på räcken med bra spännband utan regel under.

Kör tre stycken på valfri bygghandel med öppet köp, kör hem, lasta av en, och kör tillbaka med två? :)

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
körde själv hem rännor och stuprör på släpet och lyckades få en liten buckla i ena stupröret, ruskigt mjuk plåt :(

Peter_K skrev:
körde själv hem rännor och stuprör på släpet och lyckades få en liten buckla i ena stupröret, ruskigt mjuk plåt :(
Lindab?

P
Yes

Det är skillnad på rännor och rör för 7-8 år sedan och idag. Av någon anledning upplever jag lindab något klenare än konkurrenten plannjas sortiment ( bara vad jag tycker, det är säkert ingen skillnad ). Tricket är att lasta på så vis att bucklorna hamnar på baksidan / under en krok :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.