Goteborg skrev:
Det är skillnad på rännor och rör för 7-8 år sedan och idag. Av någon anledning upplever jag lindab något klenare än konkurrenten plannjas sortiment ( bara vad jag tycker, det är säkert ingen skillnad ). Tricket är att lasta på så vis att bucklorna hamnar på baksidan / under en krok :)
Det stämmer säkert. Det känns som att Plannja använder sig av en betydligt hårdare plåt än de flesta på (den svenska) marknaden.
Det blir spännande att se hur Caracol kommer att stå sig i konkurrensen med de övriga.

Är det inte bäst att lägga den som "sur gubbe"?
Det borde vara starkast.

Spänn fast en lång stege på räcket och lägg sedan hängrännan uppochner på stegen och spänn fast, eventuellt med nåt mellanlägg för att skona färgen :)

Goteborg skrev:
Det är skillnad på rännor och rör för 7-8 år sedan och idag. Av någon anledning upplever jag lindab något klenare än konkurrenten plannjas sortiment ( bara vad jag tycker, det är säkert ingen skillnad ). Tricket är att lasta på så vis att bucklorna hamnar på baksidan / under en krok :)
Den skillnaden torde bero att det förr i tiden var 100+100my plastisol mot dagens 25my(?)+25my(?) HBP (HighBuildPolyester). Men jag håller ändå med om att den gamla tidens rör var av hårdare kvalité. Kanske använde man såkallad kinesplåt, dvs hårdare än FA. Men lackeringstjockleken borde ändå spela huvudrollen, dagens polyester-plåt är ju märkbart mer lättarbetad än plastisol-plåten.

Hängränna ska förövrigt alltid transporteras och läggas med vulst och bakkant neråt, där syns ev. skador minst.

FA plåt kan vara i princip vad som helst väldigt stor skillnad mellan olika. Det bästa exemplet är bevego som har Plannjads och armats plåt och armaten är betydligt hårdare än Plannjads om man tycker det är bra eller inte är en annan sak.

Jo, visst är det så. Det är därför Armats FA (tidigare märkt Haironville, sen ArcelorMittal) av vissa kallas just kinesplåt. Skillnaden är som du säger enorm mot SSAB-plåt. Om jag får säga mitt så är Armats plåt ej i samma klass som SSABs, och då speciellt Plannja HardCoat. Fördelen är ett lägre pris.

Vågar inte säga något om plåt kvaliteten men färgen är ju skit flagnar ju bara. Vi har samma pris på Plannja HardCoat som för armats sen har ju armats 20 år garanti och Plannja 15 år konstigt nog.

Då var det klart, rännan är hemma utan missöden! Hur gjorde jag då? Jo, tog en regel 45x120 och spände fast på flatsidan på takräckena, detta var fullt tillräckligt. Provade att lägga rännan direkt på räckena för att se hur det fungerade, men det kändes inte helt riskfritt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.