Hej!

Jag ska lägga tjärpapptak för första gången, förvisso bara på en lekstuga, men ändå. Finns det några tips för att få ett bra resultat?

Jag tänker en del på hur man ska få till det intill nocken och veck m.m. (jag ska göra en fotränna t. ex.), kan man värma det väldigt lätt med gasol för att få det mer lättarbetat?

Mvh
Mats

Mikael_L
Tänker du lägga både underlagspapp + ytpapp?

Har du tänkt ha fotplåt? Vindskive/vattbrädebeslag?

Ja, både underlagspapp och ytpapp.
Ingen fotplåt (tänkte bara vika pappen runt kanten på råsponten).
Ja, både vindskiva och vattbräda.

Mikael_L
Jag är inte speciellt kunnig över takpappsarbeten, men jag kan försöka ge råd efter bästa huvud, och hoppas att någon rättar till det jag ev säger fel.

Först och främst ska du ladda ner papptillverkarens anvisningar, det är egentligen den du ska följa (slaviskt) ...

Men ibland fuskar man på lite med egna lösningar, t.ex. skippa fotplåt på enklare byggnader. Jag satt ingen fotplåt på vår friggebod.

Jag tycker inte att du ska vika runt pappen runt råsponten, den kommer säkert spricka där då, efter något år. Möjligtvis endast underlagspappen, om du lägger båda. Men ytpappen släpper du ut en bit istället, och är sen väldigt försiktig så du inte skadar pappkanten.
Släpp ut den 5mm om du har brant taklutning, och någon mm till om taket är ganska flackt.

Är det endast en lekstuga? Oisolerad? Ska du ens sätta underlagspapp då?

I det här vädret behöver du nog inte värma vare sig någon papp eller klister.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.