Vi börjar få ont om plats och behöver utöka antalet sovplatser, en idé jag har är att förvandla halva vinden till ett sovloft. Det är inte extremt gott om plats och takhöjden i mitten är ca 1,20 just nu, kommer bli betydligt mindre i isolerat och färdigbyggt utförande. Men det är ju bara ett sovloft som sagt. Min fråga är hur jag ska isolera mellan takstolarna? Man ser på bilden just nu råsponten och om jag fattat rätt så ska jag göra en luftspalt på ca 40mm, sen sätta byggplast och sen masonitskivor, sen isolering ca 200mm sen byggplast och glespanel och sen gipsskivor. Hur gör jag med ventilationen ovanför fönstret? Ska jag förlänga den med ett plåtrör och låta den löpa ut i det vindsutrymmet som blir kvar? Ventilationen är av typ självdrag.

• IMGP6515.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andrea_doria
  • Laddar…
Hej

Du skulle kunna använda den konstruktionen som du föreslår, men du ska absolut inte ha byggplast på utsidan isolering. Grundregeln är att aldrig bygga in något mellan två täta skikt, då får du mögel där inne. Luftspalten kan du göra mycket mindre typ 20mm, men tänk på att luft ska kunna passera igenom också. Det behövs inte så mycket, men lite springor i takfot och nock.

Eller, så kan du isolera med PU, polyuretan som du sprutar på i ca 100mm tjocklek. Ger en diffusionstät isolering och du måste inte ha luftspalt. Lägg först lämpligen en masonit mot råsponten, sen spruta PU, sedan t.ex. gips eller vad du vill ha. Då får du en helt ok isolering med minimal bygghöjd inåt i huset.

PU har mycket bättre isoleringsförmåga än t.ex. glasull.

Jag har isolerat med PU i både tak och väggar på övervåningen och vi är supernöjda med detta.

Var inhandlas sprutbart PU? Är det fogskum du menar?

Vill man göra själv så har jag hittat en leverantör i UK som verkar bra, xpandi-foam. Jag har varit i kontakt med dem några gånger och fått bra svar osv, men har inte fått tummen ur och beställa därifrån även om jag länge sagt att jag ska göra det, och innan vintern ska det i alla fall bli av.

Det som är gjort nu i vårat hus är gjort av en entreprenör med "rejäla doningar".

Fogskum är liknande men inte samma. Den stora skillnaden är att fogskum har öppna celler, som det heter, och den är inte diffusionstät. PU för isolering är tvåkomponent och man ska ha en diffusionstät och brandskyddad variant. Sök på xpandi-foam så hittar du nog deras hemsida med en hel del bra info.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.