Hej!

Jag ska börja lägga betongpannorna på mitt tak med 34 graders lutning. Alla pannorna har ju ett litet hål i överkant. Är tanken att de ska fästas på något vis, eller är det bara att de hakar i varandra och så att säga håller varandra på plats?
När jag sökte lite stötte jag på begrepet "takpannekrok" -är det något man bör ha?

Tack på förhand!

Hålet är till för att spika fast takpannorna, rekommenderat är minst tre nedersta raderna, två/tre yttersta kolumnerna, två översta raderna och några rader där emellan.

Blomqvist78 skrev:
Hej!

Jag ska börja lägga betongpannorna på mitt tak med 34 graders lutning. Alla pannorna har ju ett litet hål i överkant. Är tanken att de ska fästas på något vis, eller är det bara att de hakar i varandra och så att säga håller varandra på plats?
När jag sökte lite stötte jag på begrepet "takpannekrok" -är det något man bör ha?

Tack på förhand!
Gå in på benders eller någon annan tillverkare. De har både skruv och spik till nock och resten av taket. Skruv är dyrare såklart men de är då lättare att få loss utan åverkan på pannorna. Du kan också ladda ner läggningsanvisningar med rekommendationer om hur många pannor som ska fästas på olika taktyper och beroende på var huset ligger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.