Har ett hus med sammanlagt 4 invändiga vinklar (ser ut som ett kors uppifrån). Förra ägaren har bara bytt ut pannor utan att snedkapa pannorna, vilket har resulterat i en massa trasiga pannor. Kan man bara sätta dit nya pannor, dra en linje med kritsnöre och sedan kapa på plats. Har provat att kapa på marken (som man egentligen ska göra), men det tar ju en sådans rackarns tid.
Hur hade ni gjort? Hur långt "överhäng" ska det vara med pannorna så att det inte riskerar att åka in vatten på fel ställe?

• Gilla
Asperhaga och 1 till
  • Laddar…
Beror förstås lite på vilket verktyg du tänker använda för kapningen och om det är risk att skada ränndalsplåten vid kapningen (hur nära pannorna ligger plåten). Jag har kapat på plats uppe på taket med en 125 mm vinkelslip med diamantskiva, men då har jag dels inte så brant tak (22 graders lutning) och dels ett ganska stort mått från pannan ner till ränndalsplåten (ca 5 cm tror jag) så det var inte så stor risk att råka kapa i plåten.

Överhänget bör vara så att du kan gå med en fot i ränndalen, så om du kapar så att du har en 15-20 cm öppen ränna kvar i mitten så borde det räcka. Beror väl kanske lite på vilken typ av ränndalsplåt du har också, har man en "Byggmaxplåt" så har de väl inget uppvik på sidorna utan bara en liten fals, medan en del andra ränndalsplåtar har ett uppvik och en vinkel för att gå upp ovanpå bärläkten. Teoretiskt borde de plåtarna kunna klara rätt mycket regn innan det svämmar över.

P
5cm brukar jag hålla ut pannorna , stor rondell med kormantklinga 230mm klinga brukar vi ha för att kapa utan bekymmer att klingan når igenom , kapningen ska ju vara vinkelrätt så kritstreck/ritning på plats är lättare att få bra.

lägg en bräda i botten på ränndalen så slipper du riskera att kapa i plåten även om den är 5 cm ner

Hej och tack för svaren! Har jobbat som en tok senaste veckan, men har tagit tag i vinklarna idag. Har den lite bättre ränndalsplåten med en uppvikt kant som går ovanpå läkten, så jag kapade pannorna så att det blev ca 7cm överhäng från läkten. Blev ganska lagom, känns som att det blir större risk för att pannorna bryts av om överhänget blir längre.
Jag använde min 125mm vinkelslip med diamantklinga, gick igenom som om det vore smör! Det var ju ca 5cm ovanför själva plåten, och iom att det bara är en 125mm så klarade den ändå inte att kapa igenom helt i "botten" på pannorna.
Så, nu är två ränndalar avklarade, hoppas nu bara på väder så man hinner med dom 2 övriga. Förra ägaren har inte varit så noga med att snedkapa och spika fast pannorna närmast ränndalen, så det har varit lite pusslande med att byta trasiga pannor och spika fast och kapa.

K
Tänkte passa på och fråga bust hur ni sätter fast smådelarna som kan bli när man kapar pannorna snett i ränndalen. Jag vet att det ska finnas något lim lr spikar ni?

P
limmar med tremco pl200 alt pl 400

K
Tack ska du ha:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.