Enkel fråga till er som kört takfotsplåten på bärläkt: Använder ni en vanlig standard takfotsplåt där ni istället låter den breda sidan gå ner mot hängrännan?

Om intresse finns så undrar jag även om man ska låta takpappen kraga ut något över råsponten om man väljer att endast ha en takfotsplåt på bärläkten. Eller finns det då risk att vinden sliter sönder den på sikt?

• Gilla
Stefan 68
  • Laddar…
Jag beställer alltid hos plåtslagare, tycker det är svårt att få rätt mått annars. Pappen brukar jag ha ca 15mm utanför råsponten, och ibland vid liten taklutning läggs en liten dropplåt även där.

Då är frågan hur jag ska gå vidare. Har 14 graders taklutning och har köpt standard takfotsplåt och raka krokar som fästs på lodrät takfotsbräda. Råsponten är spikad och nu ska pappen på. Är det bästa för mig att köra på dubbla plåtar? Måste dock montera takfotsbräda och krokar nu innan pappen i sådant fall eller går det att pressa upp plåten tillfälligt vid monteringen av krokarna?

Mikael_L
Det finns massor av sätt att göra på.

Jag själv skulle antagligen släppa ut pappen 1-1,5 cm utanför råsponten, sätta en 45x120 (eller likn) regel som nedersta bärläkt, jacka in rännkrokar i denna och sen fotplåt ovanpå.
Såhär, och sen fotplåt ovanpå detta:
(Har du kap/ger-såg med sågdjupsinställning spårar du väldigt snabbt upp jacken för krokarna, innan du monterar regeln/bärläkten.)

• cimg0716.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Mikael_L
Detta följer dock ej tillverkarnas instruktioner (plåt och takpapp).
Men de som bygger hus gör väldigt ofta sådär.

Här har du ett par bilder som betyder ett montage mer enligt anvisningar:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/118011-montering-takfotsplat-rannkrokar.html
Men det går åt dubbelt så mycket fotplåt. Och det blir mer avstånd mellan panna och ränna, vilket jag och många andra inte tycker är så snyggt.
Men däremot är rännan mer skyddad mot snöras.

Sen kan man också göra något typ detta, men kanske inte för dig då iom att du redan har så låg taklutning:

• detalj%20takfot%20med%20kil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det vore en lösning som blir snyggast men har nu redan köpt raka krokar. Förstod inte att det blev så stort mellanrum mellan panna och ränna när jag bestämde lösningen och tyckte då att det var smidigt att slippa bocka krokarna. Tror jag kör dubbla plåtar om det funkar att skruva fast krokarna i efterhand.

Åter till ursprungsfrågan:
Funkar det bra att köra takfotsplåt (119x69) med breda sidan ner i hängrännan? Dvs. kanten ner i rännan är då inte uppbockad något eller köper man andra plåtar om man vill ha plåten på bärläkten? Vad är kutym?

• Gilla
Andreas Berg
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vet inte vad kutym är, men själv skulle jag nog låta en plåtfirma bocka rätt dimension åt mig. Det behöver inte bli dyrare, men be om en prisuppgift först.

Då slipper du en vass plåtände att göra dig illa på när du rensar rännor.

Danne_83 skrev:
Ja det vore en lösning som blir snyggast men har nu redan köpt raka krokar. Förstod inte att det blev så stort mellanrum mellan panna och ränna när jag bestämde lösningen och tyckte då att det var smidigt att slippa bocka krokarna.
Been there, done that ... :D

Haha ja det låter ju inte så skönt :)

• Gilla
Hjärne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.