Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fuktigt innertak

1. E
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

EmilG

Medlem
    I går när det regnade upptäckte jag att det har läckt in vatten från vinden.

Vi har ett tvåplanshus där vinden är oisolerad och där isoleringen ligger i golvet på vinden i form av lösull. Nu när det har regnat har det droppat in vatten från inspektionsluckan på vinden ner i isoleringen. Under isoleringen ligger en form av glasfibermatta. Under den är det träreglar och gissningsvis kommer gipsplattorna (gissning då det inte syns. Dessa gipsplattor är de som är taket på andra våningen).

Tyvärr var det ett lite hål fiberduken vilket har gjort att vatten har runnit genom det hålet in till gipstaket. Jag upptäckte detta då det droppade vatten genom brandvarnaren som sitter i taket på andra våninge.
    Jag uppskattar det till att max 1 liter vatten har trängt igenom. Troligen mindre. Orskaen till läckan håller jag på att jobba med men min fundering är kring gipsplattorna i taket. Kommer dessa att torka eller behöver de bytas ut? Det syns inga förändringar i taket när man tittar innifrån.

:confused:

2. J
    Medlem · västragötaland · 1 527 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    Kommer nog torka ut men håll ett öga på det så ser du om det händer något.

3. E

EmilG

Medlem
    Tack för det snabba svaret.
    Det var min förhoppning. Utmaningen är att jag enbart kan inspektera det från insidan eftersom från ovansidan sitter glasfiberduken. Det gör det svårt att se hur stort område som blivit blött.

4. J
    Medlem · västragötaland · 1 527 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    Jo kan vara lite svårt men jag skulle inte börja riva om man inte såg tecken på skador. Men är det bara 1 liter som läckt in så ska det inte vara något problem. Är isoleringen ovanför gipsplattorna torr skulle jag inte vara orolig.

5. phl
    Medlem · Skåne · 7 151 inlägg

phl

Medlem
    Gipset torkar ut om det inte fortsätter läcka in. Min erfarenhet är att mindre mängd fukt vid enstaka tillfällen inte skapar annat än estetiska problem i form av spackel som krymper, takfärg som tar färg av gips/spackel etc.

6. E

EmilG

Medlem
    Ja issoleringen har jag torkat ur. Vatten har ju dessutom fastnat på glasfiberväven. Det var för att det var hål i den som vattnet kom igenom ner till gipsskivorna. Nere på väven var det små pölar. Så jag har tagit bort isoleringen, torkat upp vattnet och ser nu till att isoleringen torkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.